Blauw vinkje verdwijnt

blauwvinkje_780.jpg

Het blauwe Vinkje van de Stichting Ik Kies Bewust verdwijnt. De stichting heeft daarvoor een advies gegeven aan Minister Schippers om het blauwe Vinkje af te schaffen. De Consumentenbond is blij dat het misleidende voedselkeuzelogo nu uit de supermarkt verdwijnt.

Bart Combée van de Consumentenbond vindt het positief dat de stichting Ik Kies Bewust het blauwe Vinkje wil hervormen. Wel ziet de Consumentenbond nog haken en ogen aan hun advies aan de minister. 'Wij vinden het bij het toewerken naar productverbetering van belang dat er niet een nieuw misleidend logo in het leven wordt geroepen. Consumenten moeten de informatie kunnen begrijpen zodat zij er hun keuzes op kunnen baseren.'

Campagne 'Weg met het Vinkje'

Eerder dit jaar startte de Consumentenbond de campagne 'Weg met het Vinkje'. Uit onderzoek bleek dat het Vinkje verwarrend is voor de consumenten. Met het Vinkje zouden consumenten in een oogopslag kunnen zien welk product een 'gezondere' of 'bewuste' keuze is binnen een productgroep.

De Consumentenbond kreeg veel steun in de strijd tegen het Vinkje. Het doel van de campagne was om fabrikanten te laten stoppen met het Vinkje op verpakkingen, maar ook om de overheid ervan te overtuigen te stoppen met het ondersteunen van het misleidende logo.

Bron: Consumentenbond