App vervangt het 'ik kies bewust'-vinkje

vinkje.jpg

De vinkjes op voedingsmiddelen die moeten zorgen voor een gezondere leefstijl, gaan de prullenbak in. Het AD schrijft woensdag dat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) met een alternatief komt: een persoonlijke app.

Het vinkje is tien jaar geleden ingevoerd om consumenten in de winkel in één oogopslag te tonen wat de meest gezonde keuze is binnen elke productgroep. Die missie is mislukt, schrijft de krant. Het logo is onduidelijk en brengt consumenten in verwarring.

Informatie toegespist op de persoon

Volgens het AD heeft Schippers dus besloten ermee op te houden. Ze laat nu een app ontwikkelen die consumenten op de persoon toegespitste informatie beidt over de samenstelling en voedingswaarde van producten.

Onder meer de Consumentenbond heeft bezwaar tegen het Vinkje. Een van de problemen is volgens de Consumentenbond dat voedingsbedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. Een ander probleem is dat producten met veel zout, suiker of verzadigd vet het logo kunnen krijgen.

Welke vinkjes bestaan er nu?

Er zijn twee verschillende Vinkjes in omloop: een blauw Vinkje in een groene cirkel staat voor 'een gezondere keuze' bij gezondere basisproducten en een blauw Vinkje in een blauwe cirkel staat voor 'een bewuste keuze' bij producten die toch al niet zo gezond zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om snacks met minder calorieën of frisdranken met minder suiker.

Het Vinkje is een initiatief van grote Nederlandse voedingsmiddelenconcerns. Bedrijven die het Vinkje gebruiken op hun verpakkingen krijgen 12 maanden de tijd om het eraf te halen.

Meer duidelijkheid

De Consumentenbond laat weten dat juridisch bezwaar van de organisatie tegen het Vinkje door de bestuursadviescommissie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gegrond is verklaard. Directeur Bart Combée: 'Minister Schippers kon er niet langer omheen: het Vinkje kan wettelijk helemaal niet omdat het onbegrijpelijk is'.

Hij is het er echter niet mee eens dat de minister meteen een app heeft aangekondigd. 'Voor de Consumentenbond is dit een verkeerd begin van een nieuwe kans om duidelijkheid te scheppen. Steek geld en energie liever in een systeem waarbij je op de voorkant van de verpakking van een product duidelijk zet of er veel of weinig zout, suiker of vet inzit'.

Bron: ANP MediaWatch / AD