'Ambachtelijke' rundervink genomineerd voor Gouden Windei

De 'ambachtelijke' rundervink van Albert Heijn is een van de genomineerden voor het Gouden Windei 2014. De winnaar van deze verkiezing voor meest misleidende voedingsproduct wordt op 1 oktober bekend gemaakt door initiatiefnemer foodwatch.

Albert Heijn noemt het stukje vlees 'ambachtelijk', maar in werkelijkheid zit het vol suiker, E-nummers en water. Volgens foodwatch is de Ambacht Rundervink een 'belediging voor slagers'.Protest tegen claims

Naast Albert Heijns rundervink zijn er vier andere voedingsproducten genomineerd. De verkiezing voor Gouden Windei is vijf jaar geleden door foodwatch in het leven geroepen als protest tegen claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt.

BelVita Meergranen van Liga wordt gepresenteerd als een ontbijt dat 'energie geeft voor de hele ochtend', maar er zit voor ruim een vijfde suiker in, meer zelfs dan in een Mariakaakje van Verkade. De Surinaamse Roti's van Rosita's zijn volgens de consumentenorganisatie eigenlijk tortilla's.

Knorr Boeren Groente van Unilever is genomineerd omdat het op de verpakking stelt dat het zonder toegevoegde smaakversterkers is gemaakt, maar er blijkt gistextract in te zitten. Wettelijk gezien is dat geen smaakversterker, maar in de praktijk wordt het wel zo gebruikt omdat er veel glutamaat in zit.

Ook Coca-Cola genomineerd


Ook Coca-Cola genomineerd

Het vijfde product dat volgens foodwatch misleidend is, is Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola. Dit drankje dat vooral voor kinderen bedoeld is, bevat 12 procent vruchtensap uit concentraat en bijna net zoveel suiker als Coca-Cola.

Bezoekers van de website van foodwatch kunnen stemmen op hun favoriet, de 'winnaar' wordt 1 oktober bekend, laat foodwatch weten. Vorig jaar werd Natrena Stevia Kristalpoeder het vaakst gekozen als meest misleidende product. Toen werd er in totaal ruim 14.000 keer gestemd.

Bron: ANP