Heb je recht op compensatie als je vlucht later vertrekt?

Lekker even een paar dagen ver weg naar de zon dus je kiest voor gemak en boekt een pakketreis. Daarin zit de vlucht, hotel en de transfer. Zitten de reisdagen nou ook in het aantal dagen waarmee geadverteerd wordt? Heb je recht op compensatie als je kort van tevoren ineens wordt omgeboekt naar een vlucht die uren later vertrekt?

Het zijn twee vragen van Ferdy Mattern die zijn ervaring op het forum deelde. Hij boekte in oktober een tiendaagse reis naar Bali met zijn partner. Hij zou op 27 november vliegen met Emirates via Dubai naar Denpasar, vertrek om 14:30 uur, aankomst 24 uur later door het tijdsverschil. De eerste twee dagen zijn al reisdagen. 'Aan het eind van de reis moet je om 12:00 uur al uit je kamer, is de transfer om 20:00 uur en vertrekt de vlucht net na middernacht.'

'Dagen worden meegeteld'

Bij een pakketreis worden de reisdagen inderdaad gewoon meegeteld, zegt Maryse Oranje, advocaat bij Nineyards Law. 'De reisdag wordt ongeacht de vertrek-en aankomsttijd meegeteld. Het kan in de praktijk dus leiden tot een korter verblijf dan gehoopt.'

Schemawijziging kort voor vertrek: recht op compensatie

Zes dagen voor vertrek hoort Ferdy ineens van TUI dat Emirates hem op de avondvlucht naar Dubai heeft gezet. Dat betekent niet alleen 7,5 uur later vertrekken, maar ook 7,5 uur later aankomen. Dan is je hele tweede dag dus verloren. In het oude schema had Ferdy nog iets gehad aan zijn avond. 

Daarop zegt Oranje: 'Als de schemawijziging zeven dagen of korter voor vertrek plaatsvindt waarbij je meer dan één uur eerder bent vertrokken en/of meer dan vier uur later bent aangekomen, dan heb je recht op compensatie. In dit geval is dat zo'n 600 euro per persoon'. Kennelijk heb je dus ook recht op compensatie als je kort van tevoren omgeboekt wordt door een schemawijziging. Oranje zegt verder dat Ferdy moet aankloppen bij luchtvaartmaatschappij Emirates om de compensatie te claimen. 

Bekijk het stappenplan: recht op schadeclaim bij vluchtvertraging?

TUI wijst reiziger niet in juiste richting

In de mail die TUI naar Ferdy stuurt wordt niet verwezen naar de juiste plek om de compensatie te claimen. Woordvoerder Petra Kok van TUI zegt daarover dat de reisorganisatie dat niet doet om mensen geen valse hoop te geven. 'In dit geval moet de reiziger bij Emirates zijn. Als het gaat om een eigen vlucht van ons keren we de compensatie uit.' TUI geeft aan wel te kijken of de mail naar de reiziger aangepast kan worden waar hij moet zijn om eventuele compensatie aan te vragen.

Radar heeft aan Emirates gevraagd of zij de compensatieaanvraag van deze passagiers zullen honoreren. Emirates laat weten dit voorval te onderzoeken.

Wil je zelf compensatie claimen? Maak dan gebruik van deze voorbeeldbrieven.

Voorbeeldbrief compensatie bij schemawijziging (Nederlands)

Voorbeeldbrief compensatie bij schemawijziging (Engels)