Helft elektrische rijders haalt geadverteerde actieradius niet

Opladen Elektrische Auto Actieradius

Meer dan de helft van ruim 3000 via het Radar Panel ondervraagde elektrische rijders heeft de door de fabrikant beloofde actieradius nooit gehaald. Dat de actieradius kan afwijken onder bepaalde omstandigheden, daar wordt de meerderheid bij aanschaf over geïnformeerd. Al is niet altijd duidelijk hoevéél kilometer het dan kan schelen. De meeste EV-rijders beoordelen de actieradius van hun auto positief, al zijn er flinke verschillen tussen de merken onderling. Lees hieronder welke automerken er positief of juist negatief uitspringen.

Het Radar Panel ondervroeg ruim 3000 elektrische rijders met een auto van maximaal 5 jaar oud. Meer dan de helft (52%) van de elektrische rijders geeft aan dat zij de actieradius die de auto volgens de verkoper kan halen, nooit hebben gehaald. Dat is onder rijders van een nieuwe auto niet anders dan onder de rijders van een elektrische occasion, sterker nog, bij de mensen die in een nieuwe auto rijden, heeft net een procentje meer (53%) nooit de geadverteerde actieradius gehaald.

Meerderheid tevreden; wie klaagt krijgt niets

Toch is de meerderheid (73%) tevreden met hun actieradius: zij geven 4 of zelfs 5 sterren. 13 procent is niet tevreden; zij geven 1 of 2 sterren. Van wie niet tevreden is, heeft 41 procent dit kenbaar gemaakt aan de verkoper of leasemaatschappij. Nagenoeg niemand krijgt een passende oplossing. Zo laat iemand weten een cursus aangeboden te krijgen, of simpelweg de aanbeveling om de rijstijl aan te passen.

Een respondent over de uitleg die verschaft werd na de klacht dat de actieradius te wensen overlaat:

“Uitleg dat het bereik 100% is, maar voor de accu 80% laden beter is. Bijkomend is nog dat je nooit tot 0% rijdt, dus daar verlies je ook nog eens kilometers.”

Vooraf geïnformeerd

Koud weer en de rijstijl van degene achter het stuur hebben invloed op actieradius, en zo zijn er meer factoren die het maximaal aantal kilometers beïnvloeden. Worden mensen daar bij aanschaf over geïnformeerd? 77 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij bij aanschaf geïnformeerd zijn dat de actieradius onder bepaalde omstandigheden kleiner kan zijn. Daarvan kreeg 40 procent echter niet te horen hoevéél kleiner.

Van wie het wel te horen kreeg, geeft tweederde aan dat de mogelijke afwijking goed is voorgespiegeld. Bij 1 op de 5 valt het zelfs mee: de afwijking is minder groot dan werd gewaarschuwd. Bij 1 op de 8 valt het tegen: bij hen is de afwijking in de praktijk groter, zij kunnen onder bepaalde omstandigheden dus minder kilometers maken dan gedacht.

“9 op de 10 keer is de batterij voldoende groot, voor die paar keren in een jaar werkt het prima met snelladers. Had de batterij echter ietsje groter geweest, dan konden we heen en weer naar verre familie”- Radar Panel deelnemer over de actieradius

Peugeotrijders het minst tevreden

De meest voorkomende merken van de elektrische rijders in dit onderzoek zijn:

  • Kia (13%)
  • Hyundai (10%)
  • Tesla (11%)
  • Volvo (7%)
  • VW (7%)
  • Renault (6%)
  • Peugeot (5%)
  • BMW (5%)

Wat opvalt als we naar de afzonderlijke merken kijken, is dat Peugeot het vaakst de geadverteerde actieradius niet haalt, 83 procent van de Peugeot-rijders geeft dit aan, tegenover 52 procent gemiddeld. Ook bij Volvo (bij 73%) en Tesla (bij 61%) komt het vaker dan gemiddeld voor dat de geadverteerde actieradius niet wordt behaald.

Hyundai blijkt in positieve zin af te wijken van het gemiddelde: maar liefst 45 procent haalt zelfs méér dan het aantal kilometers dat de auto volgens de fabrikant kan rijden.

Dit zien we ook terug in de tevredenheid: Hyundai scoort daarop het best: 89 procent geeft de actieradius van de auto een 4 of een 5, en geeft daarmee aan tevreden te zijn. Ook Kia en (opmerkelijk genoeg gezien het grote aandeel respondenten dat de geadverteerde actieradius nooit heeft behaald:) Tesla hebben een goed cijfer: 85 procent is tevreden over deze merken, bij Tesla is het aandeel ontevreden mensen (9%) wel groter dan bij Kia (6%).

Het slechtst scoort Peugeot, met 44 procent tevreden rijders, en een derde die een 1 of 2 uitdeelt en dus ontevreden is. Hoewel de meeste respondenten, nu ze de actieradius in de praktijk hebben meegemaakt, voor dezelfde auto zouden kiezen, is dat bij Peugeot net een ruime helft (55%). 29 procent zou voor een andere elektrische auto kiezen en 16 procent zou voor een brandstofauto gaan; bijna twee keer zoveel als gemiddeld.

Laadsnelheid boven actieradius

Van alle ondervraagden zou 81 procent na hun ervaring in de praktijk weer voor dezelfde auto kiezen. 11 procent zou voor een andere elektrische auto kiezen, slechts 9 procent zou met de kennis van nu voor een brandstofauto gaan.

De snelheid van laden is belangrijker dan actieradius. Op weg naar Frankrijk was het steeds 35 minuten laden, dat kan korter
- Radar Panel-deelnemer die een nieuwe auto vooral op de laadsnelheid zal uitkiezen

Kilometer kloof

In de uitzending van maandag 15 september besteedt Radar aandacht aan de "kilometer kloof" tussen de geadverteerde en behaalde actieradius. Daarbij wordt ook ingegaan op de vraag wat je rechten zijn, als het verschil tegen valt.

Kijk maandag 15 september om 20:30 op NPO 2 of daarna via onze site.

Info

Over het onderzoek naar de actieradius van EV’s

De vragenlijst over de actieradius van elektrische auto’s is tussen 25 augustus en 11 september 2025 ingevuld door 3231 mensen die een elektrische auto van maximaal 5 jaar oud rijden. Bij tweederde gaat het om een koopauto, bij een derde over een leaseauto. Driekwart (76%) heeft de auto nieuw, de overigen tweedehands. De meerderheid van de deelnemers is lid van het Radar Panel, een groep van tienduizenden consumenten die hun mening en ervaringen delen via vragenlijsten. Ook uitgenodigd worden? Meld je gratis aan