Hoe betrouwbaar zijn klantervaringen?

Veel websites gebruiken ‘testimonials’ om hun producten of diensten aan te prijzen. Testimonials zijn recensies van tevreden consumenten. De foto’s van klanten die bij de reviews worden geplaatst blijken echter vaak zogenaamde ‘stockfoto’s’ te zijn die op meerdere sites onder een andere naam opduiken.

Zo’n testimonial wordt ongeloofwaardig wanneer er een stockfoto is gebruikt. Stockfoto's zijn afbeeldingen die op internet worden aangeboden en die tegen betaling kunnen worden gedownload. Online-marketingdeskundige Jeroen Betrams is in de uitzending aan het woord: ‘als er een te professionele foto bij staat, en een te positieve review, dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het onzin is.’Persoonlijke foto's

Er worden niet alleen beelden van stockwebsites gebruikt bij de recensies, ook persoonlijke foto’s van bijvoorbeeld Facebook of Twitter worden steeds vaker door commerciële partijen van internet geplukt. Zo kwam Marco Derksen een privéfoto tegen op een Russische vakantiewebsite. Betrams: ‘ze halen ‘m gewoon van social media af, zonder die persoon in te lichten.’

Jouw foto gebruikt door onbekende site?

Een handige truc om na te gaan of jouw foto's op een voor jou onbekende website gebruikt worden, is door deze in Google Afbeeldingen te uploaden. De resultaten laten zien op welke websites de foto allemaal voorkomt. Zo kun je makkelijk nagaan of iemand anders met jouw foto aan de haal is gegaan.Consumententip: Wordt mijn foto op internet gebruikt?

Forumreacties

25
  • Door Radar

Veel websites maken gebruik van het onderdeel ‘ervaringen’ of ‘testimonials’ op hun website, waar zogenaamd tevreden klanten hun positieve ervaring met het product of de dienst uiten. Soms blijkt echter bij nader onderzoek dat de foto’s van deze ‘klanten’ op meerdere sites gebruikt worden, telkens onder een andere naam van weer een ‘tevreden klant’ of een ‘deskundige’. Hoe betrouwbaar zijn online ervaringen dan nog? Maandag 29 september in Radar, 20:30, NPO 1

  • Door Geip Suusje

In 98% van de gevallen niet dus. Hoe simpeler de beoordeling (sterrensysteem) hoe slechter. Productbeoordelingen worden al geschreven bij het aankoopmoment, dus zonder dat men het echt gebruikt heeft. Eigenlijk is dit een dom onderwerp. Radar wil zeker graag een "breed" publiek aanspreken?

  • Door berndv

Persoonlijk interesseren mij de positieve ervaringen niet heel erg. Iemand die een nieuwe tv heeft zal er zeker lovend over zijn. Ik lees liever de negatieve reviews. Dat zegt mij meer wat ik aan problemen zou kunnen krijgen, en belangrijker nog, hoe die problemen opgelost kunnen worden. En er zijn genoeg negatieve reviews die nergens op slaan, net als dat de positieve trouwens. Ook vind ik het belangrijk hoe vaak een "probleem" in verschillende negatieve reviews benoemd wordt door verschillende personen. En volledig onafhankelijk bestaat niet.