Hoe kom je van agressieve energiebemiddelaars af?
Je zou zweren dat je geregistreerd stond in het Bel-me-niet Register. Toch word je gebeld door een of andere vage bemiddelaar voor gas of stroom. Er worden gegevens van je gevraagd en standaard een 'beter aanbod' gedaan. Bloedirritant, vinden veel mensen die Radar benaderen. Maar daar blijft het niet bij. Sommige klagers worden elke keer door een ander nummer en soms wel meerdere keren op een dag lastiggevallen. Tijd voor actie!
Pawel meldde zich bij de Radar-redactie met een uitgewerkt lijstje met telefoonnummers. Hij was van al die nummers gebeld en had de dag en het tijdstip erbij genoteerd. Als Fons hem bezoekt besluiten ze al die nummers eens te bellen en te googelen.
Schimmig
Wat blijkt? Ze komen op bedrijfjes als Landelijk Energie Collectief B.V., Nederlandse Energie Service en de Zakelijk Energie Vergelijker B.V.. Enig doorzoeken leert dat al deze bedrijfjes onder Global Marketing Bridge vallen, een bedrijf gevestigd aan de Zuidas in Amsterdam, allemaal in handen van één man.
'Oh, mevrouwtje'
Uiteraard wil Fons weten waarom hij met zijn callcenters mensen lastig valt die in het Bel-me-niet Register staan. Gedupeerden vertellen aan Radar dat als ze de bedrijfjes daarop wijzen, antwoorden krijgen als 'Oh, daar hoeven wij ons niet aan te houden, mevrouwtje'. En Fons wil weten waarom zij misleidende telefoongesprekken voeren, persoonsgegevens van mensen verzamelen en vervolgens energiecontracten afsluiten op een schimmige manier.
Gaat het Fons lukken om de man achter deze bedrijfjes ter verantwoording te roepen?
Benieuwd naar deel 2?
Kijk hier de uitzending van maandag 8 februari terug waarin Fons de jacht op de energiebemiddelaars voortzet:
Irritante energiebemiddelaars: Fons zit ze op de hielen! | Radar checkt
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
104Je staat geregistreerd in het Bel-me-niet-Register maar toch word je wekelijks gebeld door iemand van een vaag bedrijf die je standaard een beter energie-aanbod kan doen. Heel vervelend, vinden ook veel mensen die Radar met dit probleem benaderde. Kijk op onderstaande link het fragment terug wat Radar gemaakt heeft over dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/hoe-kom-je-van-agressieve-energiebemiddelaars-af/ Ben jij aangemeld bij het Bel-me-niet Register?
Wellicht is dat op te lossen door wekelijks een klacht bij de Reclame Code Commissie in te dienen? https://www.reclamecode.nl/nrc/code-voor-telemarketing-2020-ctm/ Of werk het tegenscript af als je wat lol wilt hebben! http://www.xs4all.nl/~egbg/tegenscr.pdf
Ik vraag aan de beller om me gelijk het bandje van "recht op verzet" te laten horen daarin kun je aangeven dat je niet meer door deze specifieke beller gebeld wil worden Al vaak gedaan en werkt prima