Hoe kunnen Nettorama en Lidl allebei de nummer 1 in groente en fruit zijn?

Nummer 1 in Groente En Fruit

In de felle concurrentiestrijd tussen supermarkten, pretenderen velen de beste of de goedkoopste te zijn. Ze grijpen soms ook een bepaalde productgroep aan waarin ze boven de rest uitspringen. Maar daar gebeurt iets geks, want Lidl en Nettorama beweren allebei de nummer 1 in groente en fruit te zijn. Hoe kan dat? Radar zoekt het uit. 

‘Er kan er toch maar 1 de nummer 1 zijn?’

“Het valt me op dat zowel Nettorama als Lidl in hun wekelijkse folder adverteren dat zij al jaren de nummer 1 in groente en fruit zijn”, appte iemand naar Radar. “Hoe zit het echt? Want er kan er toch maar 1 de nummer 1 zijn?”

We duiken in de supermarktfolders en komen inderdaad bij beide supermarktketens de bewering tegen dat ze de nummer 1 in groente en fruit zijn. Ze verwijzen hierbij allebei naar een versrapport van onderzoeksbureau YouGov. Zie de screenshots hieronder (de linker folder is van de Nettorama, de tweede folder van de Lidl): 

Folders Nettorama En Lidl

Onderscheid tussen landelijke en regionale supermarkten

En als we het versrapport van YouGov erbij pakken, komen Lidl en Nettorama inderdaad beiden als winnaars naar voren. Het rapport maakt namelijk onderscheid tussen landelijke supermarktketens en regionale formules.

En omdat Nettorama in acht van de twaalf provincies filialen heeft, geldt het als een regionale supermarkt. Zij worden daarom vergeleken met andere regionale ketens, zoals Poiesz, Boni, Vomar en Boon’s Markt. De Lidl neemt het in dit rapport op tegen andere landelijke supermarkten, zoals Albert Heijn, Jumbo, Dirk, Aldi en PLUS.

En omdat ze allebei in hun eigen categorie winnen, mogen ze zich ook allebei de beste supermarkt in groente en fruit noemen. Lidl op landelijk niveau en Nettorama regionaal. 

Nettorama krijgt hoger cijfer dan Lidl

Nettorama scoorde overigens wel hoger dan Lidl. Consumenten beoordeelden de supermarkten dit jaar op tien categorieën, waaronder prijs, kwaliteit, hoeveelheid keuze en duurzaamheid. Lidl scoort gemiddeld een 7,64, terwijl Nettorama met een gemiddelde van 7,85 beoordeeld wordt.