Hoge acquisitiekosten zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars besteden miljoenen aan het lokken van nieuwe klanten. In 2012 ging het om een totaal van 541 miljoen euro. Dat is 571 euro per premiebetalende verzekerde. Dit meldt De Telegraaf.

Dit blijkt uit een rapport dat in handen is van De Telegraaf. In het rapport staan onder andere informatie van De Nederlandsche Bank en informatie uit jaarverslagen van zorgverzekeraars. 

De onderzoekers keken naar de acquisitiekosten van zorgverzekeraars. Dit zijn kosten die gemaakt worden om klanten te verwerven in brede zin. Hieronder vallen bijvoorbeeld reclamekosten. Daarnaast werd bekeken hoeveel mensen inderdaad de overstap maakten naar een andere onderneming.

'CZ spant de kroon' 

Zorgverzekeraar CZ besteedde 183 miljoen aan het verwerven van nieuwe klanten en spant hiermee de kroon. Achmea en VGZ volgen met respectievelijk 145 en 115 miljoen. Menzis gaf het minste uit van de vier grote zorgverzekeraars in Nederland, namelijk 42 miljoen euro.

Onduidelijkheid stabiele marktaandelen

Vorig jaar zouden 1,2 miljoen mensen overgestapt zijn, maar de onderzoekers hebben hun twijfels. Van dit aantal overstappers is namelijk niets te merken in de marktaandelen van de verzekeraars. 'Als een zorgverzekeraar meer klanten krijgt, moet het marktaandeel toenemen.'

Wel komen de onderzoekers met mogelijke redenen waarom de marktaandelen redelijk gelijk blijven. Eén oorzaak zou kunnen zijn dat verzekerden voor een groot deel binnen hun eigen concern overstappen. Onder een merk kunnen namelijk meerdere merken vallen, zoals bij Achmea bijvoorbeeld het geval is. Onder Achmea vallen onder andere ook de merken Agis, Interpolis en Zilveren Kruis Achmea. 

Een andere reden kan zijn dat er ongeveer evenveel overstappers van het ene concern naar het andere stappen. In dat geval is de in- en uitstroom gelijk en blijft het aantal klanten per verzekeraar zo goed als gelijk.

Wat precies de reden is van de stabiele marktaandelen is dus niet bekend, omdat 'zowel de individuele verzekeraars als de zorgautoriteiten geen informatie geven over de precieze uitstroom van verzekeraars op concern- of merkniveau.' 

Bron: De Telegraaf