Hoge annuleringskosten voor een reis die je niet wilde boeken

Een all-inclusive reis naar het buitenland voor een mooie prijs; bij Reizendeals lijkt het mogelijk met zogenaamde “verrassingsreizen”. Echter gaat het voor verschillende bezoekers van de site mis: ze keken rond om meer te weten te komen over het aanbod en zaten naar eigen zeggen opeens vast aan een reis.
Verrassingsreizen
Reizendeals biedt verschillende verrassingsreizen aan naar Europese bestemmingen. Nieuwsgierige consumenten vertellen dat ze via advertenties op de site belanden. Maar na een paar klikjes en het achterlaten van wat basisgegevens, komen ze erachter dat ze de reis daadwerkelijk hebben geboekt – nog voordat ze hebben betaald of belangrijke gegevens hebben achtergelaten.
Als ze de reis direct proberen te annuleren kan dat niet: de aanbieder brengt maar liefst 35 procent annuleringskosten in rekening, met een minimum van 229 euro. Dat loopt voor sommigen op tot annuleringskosten van enkele honderden euro's. Volgens Reizendeals hebben deze consumenten met een klik op hun website ook afstand gedaan van het herroepingsrecht. Maar hoe duidelijk is deze handelspraktijk?
Geen duidelijke overeenkomst
Reizendeals laat in mails aan bezoekers weten dat hun website duidelijk is en dat ze annuleringskosten moeten betalen als ze afzien van de reis. Voor sommigen komen daar zelfs incassokosten bovenop. Maar is er wel sprake van een duidelijke overeenkomst?
Volgens consumentenrechtenadvocaat Nicolette Heijkant kan dat een stuk duidelijker: “Als je dan gaat boeken, laat mensen apart ook akkoord geven op de annuleringsvergoeding en het bedrag.” Op deze manier is het voor de consument helder wat de consequenties zijn en is er een duidelijke overeenkomst. Deze annuleringsvoorwaarden zitten momenteel verstopt in de algemene voorwaarden.
Ook de rechtsbijstand van Univé sluit zich daarbij aan. Deze bevestigt vier cliënten te hebben bijgestaan in zaken over Reizendeals: “Onze juristen hebben Reizendeals aangeschreven op het feit dat er geen geldige overeenkomst tot stand is gekomen.” Volgens Univé ligt dat eraan omdat het aanbod niet duidelijk was en omdat mensen de reis niet wilden aanvaarden.
In het verleden ook onduidelijk
In het verleden is Reizendeals ook al in opspraak gekomen: Ze zijn eind 2024 door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gedwongen om hun website aan te passen. Toentertijd gebruikte de website een veilingmethode, waarna klanten plotseling een reis hadden 'geboekt' met veel hogere kosten. ACM bevestigde ook aan Radar dat er in de afgelopen maanden meldingen binnengekomen zijn over Reizendeals.
Wat te doen als je bij Reizendeals geboekt hebt?
Heb jij ook per ongeluk een reis bij Reizendeals geboekt? Dan is het belangrijk dat je de reis zo snel mogelijk probeert te annuleren per mail zodat je dit zelf ook op schrift hebt. Leidt jouw onopzettelijke boeking alsnog tot annuleringskosten, aanmaningen of zelfs dreigementen van een incassobureau? Dan adviseert Heijkant: “Nergens op reageren.”
Reactie Reizendeals
We hebben Reizendeals om een reactie gevraagd. Je leest hem hier: