background branding

Honderden klachten over telecomprovider Odido: ‘Alleen bereik in de vensterbank’

Odido

Geen bereik, maanden wachten op een glasvezelaansluiting of wifi die telkens uitvalt: bij Radar stromen de klachten over Odido binnen. Kan de telecomprovider deze problemen verklaren? Wij nemen contact op. 

Slecht bereik mobiel netwerk 

Over alle diensten van Odido komen klachten binnen, maar het mobiele netwerk spant de kroon. Klanten vertellen dat ze sinds de naamsverandering slechter bereik hebben: ze ervaren ineens netwerkproblemen op plekken waar ze eerder altijd bereik hadden, ze kunnen niet internetten in het buitenland of de verbinding verbreekt steeds tijdens een telefoongesprek. 

Sinds de overname kon ik alleen nog bellen als ik op de vensterbank ging zitten. Elders in huis had ik geen verbinding.
Een van de klachten

Zo verklaart Odido de netwerk-gerelateerde klachten

Klaas Jan Lageschaar, woordvoerder van Odido, vertelt dat er met de naamsverandering in principe niks veranderd is aan het netwerk. Toch zijn de problemen bij hem bekend. Hij vertelt: “Er is een combinatie van dingen gebeurd.” 

“Om te beginnen zijn we bezig om ons netwerk te vernieuwen. Dat houdt in dat antennes stuk voor stuk even worden uitgezet, vervangen en dan weer worden aangezet. Hierdoor hebben mensen inderdaad een paar uur last van verminderde bereikbaarheid.” 

Daarnaast ontstonden er problemen met het veranderen van de netwerknaam. Overal waar je T-Mobile of Tele2 zag staan, moest nu Odido komen te staan. Lageschaar vertelt dat dit op verschillende toestellen voor problemen zorgde. “Sommige mensen hadden inderdaad geen bereik en moesten zelf hun netwerkinstellingen veranderen.”

Wel kaart de woordvoerder aan dat zij naar aanleiding van de klachten eind vorig jaar meteen hebben ingegrepen. “Dit heeft erin geresulteerd dat het aantal netwerk-gerelateerde klachten inmiddels weer op het niveau is van voor de naamsverandering.” 

Wifi is traag en valt vaak uit

Ook over de wifi zijn niet alle Odido-klanten te spreken. Ze geven aan dat hun internetverbinding traag is, vaak uitvalt en dat ze hun modem vaak moeten herstarten. “Sinds T-Mobile is veranderd in Odido is de wifi trager en valt de verbinding regelmatig weg”, laat iemand ons bijvoorbeeld weten. 

De internetsnelheid is nog niet de helft van waar ik voor betaal.
Een van de klachten

Zo verklaart Odido de wifi-gerelateerde klachten

Lageschaar legt uit dat wifi in huis vaak onderhevig is aan verschillende obstakels in huis. Denk aan dikke muren, glas of isolatiemateriaal. Ook het signaal van je buren kan verstorend werken op je eigen signaal.

“Om dit te verhelpen adviseren wij klanten om wifi-repeaters te plaatsen in huis. Deze repeaters zorgen dat je signaal op alle verdiepingen en ruimtes in je huis voldoende is. Ook zorgen ze ervoor dat het signaal van je eigen modem het dominante signaal in je huis is”, aldus de woordvoerder. 

Lagere internetsnelheden komen volgens Lageschaar vooral voor bij mensen die gebruikmaken van DSL. Dat is internet via oude koperlijnen.”Hoewel koper het signaal goed geleid, neemt dit af naarmate je verder van het centrale internetpunt af zit. Bij een koperverbinding geldt; hoe langer je koperdraad, des te meer je snelheid afneemt.” Dit probleem zou verholpen kunnen worden met een glasvezelaansluiting. 

Maanden wachten op glasvezelaansluiting

Maar ook hierover komen klachten binnen. Klanten geven aan dat ze maanden op hun aansluiting wachten. “Ik heb na acht maanden wachten nog altijd geen snelle glasvezelaansluiting gekregen, hoewel was beloofd dat ik binnen twee weken zou worden aangesloten”, aldus een van de klachten. 

Lageschaar vertelt dat er twee technieken zijn voor het aanleggen van glasvezel: tot aan de voordeur of tot in de straat. “Als de glasvezelverbinding tot aan je voordeur aangelegd is, is het nog maar een kleine moeite om het in je huis aan te leggen. Als er nog een verbinding vanuit het centrale punt in je straat naar jouw huis aangelegd moet worden, is het meer moeite. Dat zorgt met name voor vertraging.” 

Ook doet het probleem zich volgens Lageschaar vaak voor bij hoogbouw. Hier moeten ze namelijk schakelen met verenigingen van eigenaren (vve’s). “Hier gaat gewoon wat meer tijd in zitten.” 

Televisie valt regelmatig stil

Tot slot ervaren mensen problemen met hun televisie: het beeld staat regelmatig stil, het geluid loopt niet gelijk met het beeld, geplande opnames worden niet altijd opgenomen en mensen kunnen bij geen enkele zender ondertiteling ontvangen. 

Dat klanten last hebben van vertraagd geluid is bekend bij de woordvoerder van Odido. Hij vertelt: "Afgelopen najaar hebben we een nieuwe mediabox geïntroduceerd. In een enkel geval, met name voor klanten met een Sonos sound bar, hebben we een klacht gehoord over vertraagd geluid.” 

“Dit is eenvoudig op te lossen en onze klantenservice medewerkers kunnen hier ondersteuning bij bieden.” Lageschaar roept iedereen met problemen dan ook op om zich te melden bij Odido, zodat je persoonlijk geholpen kunt worden.