background branding

Horeca en winkels op het vliegveld: waarom zijn ze zo duur?

Winkels Vliegveld

Een blikje cola of een zak chips halen terwijl je wacht op je vlucht kost jou veel meer dan wat je van de supermarkt gewend bent. Maar hoezo moet je zo veel meer betalen? Radar vraagt het Paul Moers, merken en retaildeskundige.

De Locatie en de hoge huur

Op het vliegveld zijn natuurlijk niet veel winkels waar hetzelfde product wordt verkocht. ‘’Als je kijkt naar wat je daar betaalt, is dat natuurlijk bizar. Op vliegvelden heeft dat deels te maken met het feit dat de huren gigantisch hoog zijn. Het is niet goedkoop om daar te mogen zitten’’, zegt Moers.

Hij vertelt verder dat er minder keuzes zijn op het vliegveld: ‘’Je kunt bijvoorbeeld geen drank meenemen. Ook zijn er weinig alternatieven waardoor er relatief weinig concurrentie is. Als er geen concurrentie is kun je de prijzen hoger zetten. Nogmaals, de consument heeft geen keus.’’

 "Mensen zijn minder kritisch op reis. Ze geven meer geld uit en letten sowieso minder op hun uitgaven.’’ 

Waarom tankstations ook duur zijn

Niet alleen winkels en horeca op het vliegveld zijn duur, ook bij tankstations betaal je veel meer dan normaal. ‘’Benzinepompen staan meestal alleen, zeker op de snelweg. Mensen hebben vaak acute honger en die honger moet snel gestopt worden. Dan maakt het niet uit wat voor prijs je vraagt.’’

De retaildeskundige heeft dan ook een advies voor de consument: ‘’Het verbaast mij dat mensen massaal bij benzinepompen kopen. Als je even je reis plant dan neem je het broodje, een Twix of blikje frisdrank mee bij de supermarkt bij jou in de buurt. Dan heb je rustig de tijd om te kijken wat je echt wilt en ben je er ook veel goedkoper uit.’’ 

Hoe zit dat met treinstations?

Ook op het treinstation lijken de prijzen hoger te liggen. Dat komt doordat je er vaak een AH To Go hebt, in plaats van een normale Albert Heijn. 

De prijzen zijn daar hoger dan de prijzen voor dezelfde artikelen in de gewone supermarkt. Hoe komt dat? ‘’Eigenlijk maken zij gebruik van het feit dat de consument haast heeft, snel door moet en geen uur de tijd heeft om rustig boodschappen te doen.’’

Ook op het station is de prijs van producten te verklaren vanuit de huur en de hoeveelheid (potentiële) klanten. “De huur op het station is erg hoog, omdat de loop zo goed is. Op een station kopen veel mensen en daar betaal je voor.’’