IJs op je autoruit of de autodeur vastgevroren? Zo los je dat op

Als het stevig vriest en je wilt met de auto weg, staat er ‘s ochtends vaak nog een klusje te klaren: de auto ijsvrij maken. En het absoluut verstandig dit goed te doen, voor de veiligheid én voor je portemonnee. Een boete voor rijden met onvoldoende zicht kan zomaar 250 euro bedragen. Wat is de beste manier om je auto ijsvrij te maken en wat moet je vooral niet doen?
IJs op je ruit
De beste manier om ijs van de voorruit te krijgen is met een ontdooispray en een ijskrabber. De ontdooispray moet even intrekken en daarna kun je gemakkelijk het ijs weghalen met de krabber. Controleer ook altijd even of de ruitenwissers zijn vastgevroren. Is dat het geval? Tik ze dan voorzichtig los met de krabber. Let op: gooi nooit heet water over de ruit, want het glas kan daardoor barsten. Ook het laten draaien van de motor tijdens het krabben wordt afgeraden.
Heb je helemaal geen zin om ‘s ochtends te moeten krabben? Leg dan nadat je gereden hebt een ijsdeken over de ruit. Dit voorkomt dat er ijsvorming ontstaat op je ruit. Eventueel kun je ook een stuk karton gebruiken.
Vastgevroren deur
Om je ijskrabber uit de auto te kunnen pakken, moet je wel de deur open kunnen krijgen. Als deze is vastgevroren zit er blijkbaar een laagje ijs. Door tegen de deur te duwen kun je dit ijs mogelijk breken en kun je de auto weer openen. Werkt dit niet? Gebruik dan een föhn of warme kruik en houdt die tegen de randen het portier. Uiteraard niet te warm en niet te lang op dezelfde plek houden, want dat is slecht voor de ramen.
Vastgevroren handrem
Heb je eindelijk de deur open gekregen en de ruiten ijsvrij gemaakt, is ook de handrem nog vastgevroren. De makkelijkste manier om dat op te lossen is door simpelweg de motor te starten en even te wachten. De kabels van de handrem bevinden zich in de buurt van de uitlaat. De warmte die daar vanaf komt helpen de bevroren kabels te ontdooien. Wil je dit probleem voorkomen, zet de auto dan in de eerste versnelling of in de achteruit in plaats van op de handrem.
Bron: ANWB