In welke situaties bel je 112 en welke situaties niet?

112 Bellen Klein

Weet jij wanneer je wel 112 zou moeten bellen en wanneer je het beter niet kan doen? Als je plotseling in een noodsituatie belandt, telt elke seconde. Dan wil je niet twijfelen of je het alarmnummer moet bellen. Daarom zet Radar op een rij wanneer je 112 moet bellen en in welke situatie een alternatief noodnummer beter is.

Bij twijfel bellen

De Rijksoverheid heeft richtlijnen opgesteld over het bellen van het alarmnummer 112. Als jij in een noodsituatie zit en denkt dat hulpdiensten met spoed nodig zijn, mag je 112 bellen. Ook als je twijfelt, gewoon het alarmnummer bellen. De centralist die je aan de telefoon hebt denkt met je mee of de situatie acuut genoeg is om hulpdiensten te sturen.

Voorbeelden van gevallen waarin je altijd 112 belt:

Gezondheid

  • Wanneer iemand bewusteloos is, mét of zonder ademhaling.
  • Bij ernstige allergische reacties, hevige benauwdheid en het inademen van hete gassen of lucht, rook of vuur.
  • Als iemand pijn op de borst of onbekende hartklachten heeft.
  • Bij shock, of bij het ophoesten of braken van bloed.
  • Bij hevige hoofdpijn na een ongeval, beroerte of epileptische aanval.
  • Als iemand suf wordt bij onderkoeling of oververhitting.
  • Bij ernstige brandwonden.

Gevaar

  • Bij ernstige problemen op straat, in bedrijven of in de openbare ruimte.
  • Er zwemt een hond in de gracht. Door uitputting dreigt het te verdrinken. Het dier is in acuut levensgevaar.
  • Je hebt een aanrijding gehad en er is iemand gewond geraakt.
  • Je hebt jezelf buitengesloten en het fornuis staat nog aan. Je kind is binnen. Dit is potentieel een levensgevaarlijke situatie.
  • Je bent getuige van een auto die wordt opengebroken.
  • Je wordt ‘s nachts wakker en hoort dat er iemand jouw woning is binnengedrongen. Je hebt reden om je acuut bedreigd te voelen.

Geen spoed, wel hulp nodig

In minder erge situaties kun je eerst de huisarts of spoedpost bellen. Als de telefonist daar beoordeelt dat er acute zorg nodig is, kan ze alsnog een ambulance bellen, of je doorsturen naar de spoedeisende hulp.

  • Je hebt jezelf buitengesloten en je kunt je huis niet meer in. Bel een slotenmaker.
  • Als er op straat een ontzettende rioolstank hangt, bel je hiervoor de gemeente.
  • Je hebt een aanrijding gehad, met enkel blikschade. Wil je dat de politie langskomt? Bel dan 0900-8844.
  • Je komt ’s morgens bij je auto en ontdekt dat deze ‘s nachts is opengebroken. Doe aangifte bij de politie.
  • Bij thuiskomst merk je dat er is ingebroken. De dader is gevlogen. Om aangifte te doen belt u de politie op 0900-8844.
  • Er zit een kat in de boom die er niet meer uit komt. Het beestje verkeert niet in levensgevaar. Bel de brandweer.
  • De elektriciteit is uitgevallen, waardoor de hele straat zonder stroom zit. Bel je elektriciteitsmaatschappij om de stroomstoring te melden. Als door de uitval een levensbedreigende situatie ontstaat, bel dan 112.
  • Door een storm is een boom omgevallen. De boom ligt niet op een doorgaande weg. Bel de gemeente. 

Tips tijdens het gesprek met 112

Meestal als je 112 belt, is dit in een situatie waar de spanning hoog is. Je adem zit dan hoog en de adrenaline giert door je lijf. Om toch zo duidelijk mogelijk met 112 te bellen, volg je deze tips:

  • Geef duidelijk aan wat er aan de hand is;
  • waar hulp nodig is;
  • en welke hulpdienst nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.

Het is ook goed om je telefoon snel op de luidspreker te zetten en deze naast je neer te leggen. Zo kun je je handen vrij hebben, om eventueel hulp te verlenen als de centralist je instructies geeft.

De medewerker van de centrale meldkamer verbindt je zo snel mogelijk door met de juiste hulpdienst in jouw regio.

112 is in elke situatie bereikbaar

Het is belangrijk dat je in alle mogelijke situaties het noodnummer kunt bereiken. Daarom is bellen naar 112 altijd gratis. Ook als je geen beltegoed meer hebt, of over de limiet heen bent, en zelfs als je helemaal geen simkaart hebt.

Als je geen mobiel bereik hebt bij je provider, kun je alsnog 112 bellen. Netwerkproviders in Nederland nemen de noodoproepen van elkaar over, waardoor je altijd via een provider het noodnummer kunt bereiken.

Sms’en

Je kunt bij een noodgeval ook een sms sturen naar 112. Daarvoor moet je je wel eerst aanmelden. Dat kun je doen door het woord ‘aanmelden’ naar 112 te appen. Je krijgt dan een sms terug met de vraag of je akkoord gaat. Vervolgens kun je sms’en met de alarmcentrale. 

112NL app

Als je niet goed kunt horen of spreken, of geen Nederlands of Engels spreekt, kun je om hulp vragen via de 112NL app. Via de app kun je automatisch je locatie delen bij een noodsituatie, zodat hulpdiensten precies weten waar je bent.

Iedereen kan de app downloaden op zijn telefoon en deze gebruiken om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.