Inlogproblemen PayPal: wat kun je doen?

210119 paypall.jpg

'Ik kwam ook niet voorbij de tweestapsverificatie en kreeg geen hulp. Ik heb de verificatie uiteindelijk met een truc weten te omzeilen.' Op het Radar Forum en andere platformen klagen PayPal-klanten dat ze niet kunnen inloggen en (daardoor) het online betaalsysteem niet kunnen contacteren. Wat is er aan de hand en hoe kom je toch binnen?

'Door enkele malen achter elkaar het wachtwoord te wijzigen, is de verificatie via sms niet nodig', tipt een forumlid om alsnog bij PayPal te kunnen inloggen. Hoe komt het dat daarvoor een truc nodig is? Een echte oplossing is het vooralsnog niet: 'De truc leek te lukken,' stelt een ander lid, 'maar ik word er net zo snel weer uitgegooid en kan mijn telefoonnummer niet wijzigen, waardoor het probleem blijft bestaan.'

Tweestapsverificatie zorgt voor problemen

Waarover gaat het? Als klant kun je je PayPal-rekening extra beveiligen door er een tweestapsverificatie aan toe te voegen. Wie toegang wil, krijgt daarvoor een code via sms op het telefoonnummer dat in het account is opgeslagen. Maar daar loopt het fout. 'Een probleem kan altijd, maar dit is eenvoudig technisch op te lossen. Het lijkt wel of PayPal het niet serieus neemt. Vervolgens ook op geen enkele manier te bereiken... ongelofelijk.'

'Geen sprake van een systeemfout'

Volgens PayPal is er helemaal geen sprake van een systeemfout. 'We raden mensen aan om hun telefoonnummer in hun accountgegevens in de app te veranderen zodra zij een nieuw nummer krijgen.' Om je nummer in de app te kunnen aanpassen moet je echter ingelogd zijn en laat daar nu het probleem zitten.

Niet bereikbaar?

Waarom kun je PayPal zo moeilijk contacteren? De dienst reageert dat ze wel gewoon bereikbaar zijn, maar dat ook hun medewerkers van thuis uit moeten werken, wat uitdagingen met zich meebrengt: 'Het kan zijn dat klanten in sommige gevallen langer moeten wachten en we hen niet live kunnen ondersteunen.' 

Live chatten zonder inloggen kan

PayPal verwijst naar zijn hulppagina voor wie niet kan inloggen: klik op 'wachtwoord en toegang tot de rekening' en vervolgens op 'problemen met inloggen'. Scroll naar beneden en klik op 'stuur ons een bericht'. Om een bericht te sturen, moet je ingelogd zijn, maar in het nieuwe venster dat opent kun je klikken op de optie om live te chatten, zonder login.

Ook via de hulppagina over de privacyverklaring kan je een bericht sturen, door onderaan op 'Ik kan niet inloggen of ik heb geen rekening' te klikken.