background branding

Irritante energiebemiddelaars: Fons zit ze op de hielen! | Radar checkt

In de uitzending van maandag 1 februari zagen we verslaggever Fons Hendriks op jacht naar die irritante energiebemiddelaars die je te pas en te onpas bellen met nieuwe aanbiedingen voor een energiecontract. Deze week zet hij zijn jacht voort. 

Want wie zit er nou eigenlijk achter het concern Global Marketing Bridge waar rapper Boef promotiewerkzaamheden voor doet? De eigenaar Ouail Naamar was in geen velden of wegen te bekennen en dus kon niemand verantwoording afleggen voor de klachtenzee die Radar binnenkreeg in de mailbox.

Meer klachten na de vorige uitzending

Ook ná de vorige uitzending kreeg Radar klachten binnen van mensen die zijn gebeld door het bedrijf of een van de dochterondernemingen, zoals het Landelijk Energie Collectief en de Nederlandse Energieservice. En ze werden niet één keer gebeld, nee talloze keren door verschillende nummers, terwijl ze toch echt in het Bel-me-niet Register staan geregistreerd. En naast deze vorm van stalking klaagden mensen ook over de opdringerigheid en het opeens van energiemaatschappij overgestapt te zijn zonder dat ze dat wisten. De 79-jarige Wil Verschuur uit Alphen aan den Rijn maakte hetzelfde mee:

Een nieuwe energieleverancier terwijl je geen contract bent aangegaan?

Energieleveranciers

Maar niet alleen de energiebemiddelaars zijn het probleem. Uiteindelijk verkopen zij de nieuw afgesloten energiecontracten aan de energieleveranciers. Daarom ging Fons deze week verhaal halen bij Eneco, Essent, Delta, NLE etc. Dit zijn energiemaatschappijen die in Nederland zijn aangesloten bij een keurmerk van CIRE, dat ervoor staat dat ze alleen in zee gaan met gedegen bemiddelaars. Maar er gingen er nogal wat in zee met Global Marketing Bridge. Blijven zij met deze partij in zee gaan? Fons belde een rijtje CIRE-deelnemers en zij reageerden als volgt:

  • Delta: Werkt samen met de partij en gaat deze samenwerking intensief evalueren om te kijken of aanscherping nodig is na uitzending van Radar.
  • ENGIE: Heeft in 2020 met GMB een testcase gehad, uiteindelijk geen samenwerking.
  • NLE: Nooit samengewerkt met moederbedrijf GMB of dochterondernemingen.
  • Eneco: Werkt samen met Nederlandse Energie Service, maar stopt onmiddellijk de samenwerking door uitzending van Radar.
  • Energie Direct: Werkte tot begin 2020 met Global Marketing Bridge. Heeft toen samenwerking stopgezet.
  • Essent: Werkte tot begin 2020 met Global Marketing Bridge. Heeft toen samenwerking stopgezet.
  • Total: Laat weten met geen enkele tussenpersoon van GMB samen te hebben gewerkt (ondanks dat krijgt Radar toch klachten binnen over bemiddelaars voor Total).
  • Budget Energie: Heeft nog nooit samengewerkt met desbetreffende tussenpersonen.
  • Greenchoice: Alleen met GMB, maar uitsluitend in 2020.

Nieuw systeem Bel-me-niet Register

Voor iedereen die telefonisch wordt lastiggevallen door opdringerige partijen, is het goed om te weten dat er een nieuw systeem komt voor het Bel-me-niet Register. De Eerste Kamer keurde dinsdag 9 februari een aanpassing van de Telecommunicatiewet goed, die de situatie omkeert: terwijl je je nu kunt registreren als je níét meer door telefonische aanbieders wil worden benaderd, zal je je moeten inschrijven als je dat wél wil. Je kunt hier meer lezen over deze wijziging en wat dit precies inhoudt:

Nieuw systeem voor Bel-me-niet Register ophanden

Vorige uitzending gemist?

Je kunt hem hier bekijken:

 

Forumreacties

104
  • Door Radar

Je staat geregistreerd in het Bel-me-niet-Register maar toch word je wekelijks gebeld door iemand van een vaag bedrijf die je standaard een beter energie-aanbod kan doen. Heel vervelend, vinden ook veel mensen die Radar met dit probleem benaderde. Kijk op onderstaande link het fragment terug wat Radar gemaakt heeft over dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/hoe-kom-je-van-agressieve-energiebemiddelaars-af/ Ben jij aangemeld bij het Bel-me-niet Register?

  • Door alfatrion

Wellicht is dat op te lossen door wekelijks een klacht bij de Reclame Code Commissie in te dienen? https://www.reclamecode.nl/nrc/code-voor-telemarketing-2020-ctm/ Of werk het tegenscript af als je wat lol wilt hebben! http://www.xs4all.nl/~egbg/tegenscr.pdf

  • Door Havermch

Ik vraag aan de beller om me gelijk het bandje van "recht op verzet" te laten horen daarin kun je aangeven dat je niet meer door deze specifieke beller gebeld wil worden Al vaak gedaan en werkt prima