Is jouw vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd? Dit zijn je rechten
Is jouw vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd? Dan heb je als consument rechten. Welke dat zijn? Radar zet ze voor je op een rij.
Waar heb je recht op?
Wie te maken heeft met vertrekvertraging, annulering of overboeking, heeft recht op verzorging. Dit geldt vanaf 2 uur extra wachttijd vanaf de vertrektijd. Je krijgt dan een overnachting of transfer als dat nodig is. Ook heb je recht op twee e-mails, telefoongesprekken of faxen.
Wanneer wordt jouw ticket vergoed?
Wie te maken heeft met een vertraging van vijf uur of meer, mag afzien van de vlucht. Je kunt de volledige ticketkosten terugvragen en deze moet je binnen zeven dagen terugkrijgen.
Wie te maken heeft met een annulering of instapweigering, mag kiezen voor een andere vlucht of terugbetaling van het ticket. Je kunt als consument instappen op de eerste vlucht waar nog een plaats beschikbaar is. Maak je gebruik van een andere vlucht naar een andere luchthaven dan je oorspronkelijke luchthaven? Dan heb je recht om gebruik te maken van een transfer naar de luchthaven.
Wanneer heb je recht op schadevergoeding?
In veel gevallen heb je als consument recht op schadevergoeding. Je kunt hiervoor je luchtvaartmaatschappij benaderen. Dit kan bij:
- Een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij
- Een overboeking van de vlucht waardoor je geweigerd bent (tenzij je vrijwillig afstand hebt genomen van je plek)
- Als je bent geweigerd als passagier en daardoor niet mocht instappen. Dit moet wel onterecht zijn.
- Als de vlucht vertraagd is of is geannuleerd waardoor je meer dan drie uur later aankomt op de eindbestemming van je reis. Dit geldt wanneer er sprake is van een technisch probleem of een beschadiging aan het vliegtuig door het gebruik van de vliegtuigtrap.
- wanneer je een aansluitende vlucht mist en meer dan drie uur later aankomt op de eindbestemming.
De vergoedingen bestaan uit geldbedragen. Deze kunnen oplopen tot zeshonderd euro. Hierbij is de afstand van de vlucht belangrijk. Zo geldt:
- een vergoeding van zeshonderd euro bij vluchten van meer dan 3500 kilometer,
- een vergoeding van driehonderd euro bij vluchten van meer dan 3500 kilometer met een vertraging van drie of vier uur bij aankomst,
- een vergoeding van vierhonderd euro bij vluchten van 1500 tot 3500 kilometer,
- een vergoeding van 250 euro bij vluchten tot 1500 kilometer.
Wanneer heb je geen recht op schadevergoeding?
Je hebt geen recht op schadevergoeding in de volgende gevallen:
- Slecht weer
- Bij een medisch noodgeval
- Wanneer je zelf te laat bent gekomen op de luchthaven
- Stakingen
- Een technisch probleem
- Veiligheidsmaatregelen
- Wanneer je meer dan twee weken voor de vluchtdatum bent geïnformeerd over een wijziging van je vlucht,
- Gevaarlijke bestemming
- Schade aan een vliegtuig (wel alleen wanneer dit niet veroorzaakt is door
- Slecht weer
- Wanneer je gebruikmaakt van een vervangende vlucht en deze niet meer dan twee uur eerder of vier uur later aankomt
- Door een besluit van de luchtverkeersleiding
Je kunt een claim indienen
Ben je het niet eens met de terugbetaling van een vliegticket? Je kunt een claim indienen bij de kantonrechter. Dit moet wel binnen een bepaalde termijn. Je kunt bezwaar maken tot twee jaar na de vluchtdatum van het ticket.
Bronnen: Rijksoverheid