Jaar uitstel voor oude auto's in binnenstad
Bezitters van oude auto's in de binnenstad zijn nog even veilig. Het lukt het stadsbestuur niet de vervuilende personenauto's nog deze collegeperiode uit Amsterdam te weren. De 'milieuzone' is er op z'n vroegst een paar maanden na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010.
Vorig jaar waarschuwde Vos nog dat de rechter bouwprojecten kan stilleggen vanwege de luchtvervuiling. ''Gaat u dat maar uitleggen aan al die mensen die geen woning kunnen vinden,'' zei Vos in juni tegen raadsleden die uitstel bepleitten, omdat bezitters van oude auto's hevig protesteerden. ''En uitstel is ook slecht voor de volksgezondheid''
De milieuzone, het gebied binnen de ringweg A10 met uitzondering van Amsterdam-Noord, treft de meeste benzineauto's van vóór 1993 zonder driewegkatalysator en dieselauto's ouder dan 1997.
Dit voorjaar wordt de uitslag bekend van een onderzoek naar het nut van de zone, dat is gehouden omdat de Tweede Kamer en het kabinet het effect op de luchtkwaliteit betwisten. Aanvankelijk hoopte het stadsbestuur meteen hierna de milieuzone in te voeren.
Sinds oktober geldt wel een milieuzone voor vrachtwagens zonder roetfilter met een dieselmotor ouder dan het Euro 2-model. Vanaf vrijdag krijgen overtreders een boete van 150 euro. 102 vrachtwagens hebben tot nu toe een ontheffing gekregen.
Radar toonde in april vorig jaar aan dat het weren van oude auto's niet de oplossing is. Zo bleek uit eigen veldonderzoek dat nieuwere auto's meer kunnen vervuilen dan oudere auto's.
Bron: parool.nl