Je handen in 10 voor 2-positie op je autostuur? Niet veilig, zeggen experts

autostuur.jpg

De manier waarop wij ons autostuur vasthouden kan ons behoorlijk wat letsel bezorgen. Auto-experts stellen dat je handen - op de bekende ‘10 voor 2-positie’ -  bij een ongeluk, een enorme klap van de airbag krijgen. De gevolgen zijn niet mis.

Je hoort het al bij je eerste rijles: plaats je handen in de basispositie op 10 voor 2 op het stuur. In deze rijhouding kun je het snelst reageren op onverwachte verkeerssituaties. Maar in auto’s met airbag kan juist dit beschermende kussen voor onveilige situaties zorgen. 

Hoe werkt een airbag?

Hoe dat komt? Dat heeft alles te maken met de positie vanuit waar de airbag ontploft. Bij een botsing ontploft deze ballon schuin uit je stuur, om je hoofd je beschermen. “Als je je handen bovenaan het stuur hebt geplaatst, kan dat ervoor zorgen dat je handen of armen naar achter worden gekatapulteerd. En dat kan tot zware verwondingen leiden”, zegt Jense Hooghiemstra, instructeur bij de Belgische slipschool Slipway, in het blad Autoweek.

Handen aan de zijkant van het stuur

Het advies van veel autospecialisten is om je handen helemaal aan de zijkanten van het stuur te plaatsen, op kwart voor 3. Hooghiemstra vindt dat ook een logische positie: “Het heeft een goede reden dat fabrikanten de richtingaanwijzers en hendels voor ruitenwissers op die hoogte plaatsen. Dat is allemaal bedoeld om het je als bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.”

Advies uit de Verenigde Staten

De Amerikaanse National Highway Traffic Administration (NHTSA), een overheidsorganisatie, gaat nog een stapje verder. Eén van hun adviezen is om het stuur nog lager vast te houden. Je linkerhand plaats je dan tussen 7 en 8 uur en de rechterhand tussen 4 en 5 uur. De organisatie adviseert bovendien om het stuur bij scherpere bochten sneller over te pakken. Zo glijden je armen niet steeds voor het stuur langs.