Jumbo Mobiel gestopt - klanten hadden geen flauw idee

Sinds 13 februari 2025 is Jumbo volledig gestopt met zijn mobiele dienst. Meerdere gedupeerden meldden zich bij Radar, omdat hun prepaid simkaart ineens niet meer werkte. Zij hadden daar niets van gehoord. Ook de klantenservice was niet in staat duidelijkheid te scheppen, als men al door de wachtrij heen kwam. Een woordvoerder van de supermarkt bevestigt nu het einde van Jumbo Mobiel. Waarom hebben klanten daar niets van gehoord?
Jumbo Mobiel abrupt gestopt
Mensen met een prepaid simkaart van Jumbo Mobiel kwamen in februari voor een onaangename verrassing te staan. Plotseling konden zij hun telefoon niet meer gebruiken.
Ze belden naar de klantenservice, waar ze te horen kregen dat alle simkaarten onklaar zijn gemaakt en niet meer gebruikt kunnen worden.
Sommige gedupeerden gaven aan dat ze onvriendelijk te woord werden gestaan en geen advies kregen over wat zij verder konden doen. Veel van hen hadden op dat moment nog geld op de prepaidkaart staan. Radar vroeg Jumbo waarom de dienst is gestopt en vooral: Waarom is dit niet naar klanten gecommuniceerd?
De reactie van Jumbo
Eunice Koekkoek, woordvoerder bij Jumbo Supermarkten, legt de situatie uit:
“We vinden het voor deze mensen erg vervelend te moeten laten weten dat het providernetwerk (KPN) het type simkaart dat zij gebruiken niet meer ondersteunt, waardoor er geen gebruik meer gemaakt kan worden van Jumbo Mobiel.”
Zonder de klanten te waarschuwen. Beltegoed dat op deze kaarten stond is gewoon weg nu.- Een gedupeerde met 25 euro verloren tegoed
Zij geeft aan dat Jumbo Mobiel het netwerk van KPN gebruikt en dat de provider het type simkaart niet meer ondersteunt. De ondersteuning is al op 1 juli 2024 is komen te vervallen en dat er was een overgangsperiode tot 13 februari jongstleden. In die tijd had Jumbo dit aan klanten kunnen laten weten, waarover zij zeggen:
“Inmiddels is Jumbo Mobiel als service volledig niet meer in gebruik, dus ook niet meer om het verouderde type simkaart op te waarderen. Normaliter ontvangen klanten hierover tijdig een sms. Dit is helaas niet gebeurd en dat betreuren wij zeer,“ aldus de woordvoerder.
Hoe worden klanten gecompenseerd?
In eerste instantie werd er door de klantenservice van Jumbo niet veel duidelijkheid geboden. Men werd gevraagd naar een bepaald nummer te bellen en kreeg te horen dat ze “moesten wachten”.
Nu het nieuws over het beëindigen van Jumbo Mobiel naar buiten is, wil Jumbo betreffende klanten tegemoetkomen. Je kunt daarvoor contact opnemen met [email protected], onder vermelding van het onderwerp ‘Jumbo Mobiel’ en het doorgeven van het mobiele telefoonnummer.
De woordvoerder benadrukt: “Dan zorgen wij ervoor dat we hen een financiële tegemoetkoming bieden voor het ongemak.”
Of die compensatie overeenkomt met het achtergebleven beltegoed is niet bekend. Technologiewebsite Tweakers ontving wel een ‘spoedbericht’, dat bij Jumbo intern rond ging. Daarin staat: "Om klanten tegemoet te komen, bieden we een cadeaukaart van 20 euro aan. Dit wordt geregeld door de klantenservice."