Klacht over besteld product indienen bij de webshop, of juist bij de externe verkoper?

Bol.com, Zalando, Blokker, Fonq, Amazon zijn allemaal voorbeelden van zogeheten online platforms. Wanneer je hier iets koopt, is het niet altijd duidelijk waar je product precies vandaan komt. Deze websites werken veel samen met externe verkopende partijen. Als er dan iets misgaat met je bestelling, dan biedt de webwinkel niet altijd de service die jij verwacht. Waar kun je terecht met je klacht?

Online platforms zoals bol.com, Amazon en Zalando zijn steeds meer in opkomst. En dit gaat snel. Zo snel zelfs dat de wetgeving hier niet helemaal op is ingericht en daar kun je als consument flink de dupe van zijn. In het huidige recht is het zo dat de partij waarbij je een product koopt dus aansprakelijk is en het platform niet. Als er dus iets niet klopt met jouw bestelling of er is schade aan jouw product dan moet je contact zoeken met de verkoper en niet met het platform.

'Ziet er uniform uit, alsof het van één winkel afkomstig is'

Anne de Vries-Stotijn promoveert op contract- en aansprakelijkheidsrecht aan de Tilburg University en is deskundige op het gebied van deze online bemiddelaars. Zij denkt dat er op dit gebied de komende tijd nog veel gaat veranderen: 'De platformen die zich intensief bemoeien met de verkoop, zorgen ervoor dat het er allemaal uniform uitziet. Alsof het van één winkel afkomstig is. Dat gaat dan om hoe ziet de factuur er uit, wat is de maximale levertijd, wat zijn de garanties waar de koper recht op heeft. Als dat allemaal uniform moet zijn, dan kan het zijn dat deze platformen naast de verkoper verantwoordelijk worden voor het product.'

ACM kreeg veel klachten over bol.com en maande webwinkel om duidelijkheid

De Autoriteit Consument en Markt ontving veel klachten over bol.com dat het onduidelijk was wie de verkoper was en waar zij terecht konden voor de oplossing van hun probleem. Daarom heeft de ACM webwinkel bol.com gemaand om duidelijker aan te geven waar consumenten hun product kopen en waar zij kunnen aankloppen als er iets mis is met het product. De ACM gaat ook andere platforms hierop de komende periode actief controleren.

Uit een poll van het Radar Testpanel blijkt dat ruim 90% onduidelijkheid ervaart bij verkoop door derden via webshops.

Forumreacties

15
  • Door Radar

Het lijkt alsof je bij bol.com, Zalando, Blokker, Fonq of Amazon koopt maar je blijkt te maken te hebben met een externe verkoper. Wat betekent dat voor je rechten als consument? Terugkijken: de uitzending van 14 september 2020: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/klacht-over-besteld-product-indienen-bij-de-webshop-of-juist-bij-de-externe-verkoper/ We hebben eerder al aandacht besteed aan bol.com en externe verkopers, daar maakten we toen dit topic over: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=192724 Heb jij weleens – zonder dat je dat wist – bij een externe partij via een online platform als bol.com, Zalando, Blokker, Fonq of Amazon iets besteld?

  • Door ZeerPrivé

Nee, nooit zonder dat ik het wist. Ik heb net als anderen lezen geleerd.

  • Door ZeerPrivé

Maar voor degenen voor wie lezen te vermoeiend is, wordt het binnenkort opgelost https://tweakers.net/nieuws/172136/bol-punt-com-gaat-duidelijker-aangeven-wie-verkoper-is-na-klacht-van-acm.html