Klachtafhandeling Tesla bij mankementen schiet tekort: 'Zorgen om veiligheid'
Tesla-rijders zijn vaak fan van hun auto en zien hun voertuig als dé wegbereider van de elektrische mobiliteit. Maar helaas zijn de verhalen niet alleen maar positief. Radar liet eerder al zien dat dan de Teslaservice weleens te wensen overlaat, en nu blijkt dat ook de veiligheid van autobestuurders in het geding komt. Draagarmen in de wielophanging kunnen namelijk spontaan afbreken.
In China en de Verenigde Staten zijn er al terugroepacties geweest van Tesla-modellen S en X, vanwege problemen met de wielophangingen en afbrekende draagarmen. In China is Tesla opgedragen bijna vijftigduizend Tesla's terug te roepen vanwege dit gevaarlijke gebrek. In de Verenigde Staten worden duizenden Tesla's door de Amerikaanse RDW onderzocht. Ook in Nederland zijn er soortgelijke problemen met draagarmen en afgebroken assen.
Auto compleet onbestuurbaar door afbreken draagarm
Een garagehouder uit het midden van het land is fan van het eerste uur. 'De Tesla is heerlijk om te rijden, het is echt een fantastische auto. Ik geniet echt van de techniek die erin zit. Alle elektronica, het autonoom rijden, ook de updates die de fabrikant stuurt via de tablet op de middenconsole. Je hoeft niet naar de dealer toe voor een software-update. Dat wordt allemaal via een internetverbinding aangeleverd', aldus de Tesla-eigenaar.
De garagehouder wil niet met zijn naam in de media, maar wel met zijn verhaal omdat hij vindt dat de veiligheid in het geding is. Een jaar geleden is hij enorm geschrokken: 'We reden met een kilometer of twintig over het terrein. Opeens was er een ruk aan het stuur en een hoop lawaai, bleek dat er een draagarm is afgebroken. Je bent dan volledig de grip kwijt. Dat is niet veilig. Gelukkig gebeurde het op eigen terrein, maar je wilt er niet aan denken dat er een wielophanging afbreekt op de snelweg. Dan is de auto onbestuurbaar'.
Zorgen om de veiligheid
Ook taxibedrijf de BIOS-groep rijdt in opdracht van Schiphol al een aantal jaren in deze Tesla’s. Martijn van Leeuwen, woordvoerder BIOS-Groep: 'Wij maken ons wel zorgen om de veiligheid van de voertuigen. Het is een keer gebeurd bij een van onze auto's op Schiphol'.
De samenwerking met Tesla begon in 2013 veelbelovend, maar na een paar jaar beginnen de eerste gebreken. 'Problemen met draagarm zijn het meest voorkomende euvel', aldus Van Leeuwen. 'Daarnaast ook de luchtvering en de stuurassen. Maar het grootste en meest ingrijpende zitten in de draagarmen en wielophanging. Gelukkig nog geen ongeluk. Het gebeurde godzijdank op lage snelheden.'
Inmiddels loopt er een rechtszaak tussen Tesla en de BIOS-groep. Het gaat met name over de kosten van de reparaties van de onderdelen na de garantie. De zaak komt eind mei voor de rechter. Lees hier het verhaal van de BIOS-Groep.
'Fabrikant moet verantwoording nemen'
Ook bij de garagehouder verliep de communicatie met Tesla niet lekker. 'Tesla meldde ten eerste dat de auto buiten de fabrieksgarantie was van twee jaar. En ten tweede dat de auto waarschijnlijk een schadeverleden zou hebben waardoor dit defect was ontstaan', zegt hij.
'We hebben dat toen laten nakijken en daar bleek geen sprake van, maar we mochten de Tesla op eigen kosten repareren omdat hij al buiten de fabrieksgarantie was. Maar het gaat ons niet om de kosten, maar om het veiligheidsaspect. Wij vinden dat de fabrikant verantwoording moet nemen.'
Meldingen bij RDW, onderzoek loopt
Inmiddels zijn er meldingen binnengekomen bij de RDW en die heeft deze in onderzoek. De RDW kan op dit moment nog niet aangeven om hoeveel meldingen het gaat en waar de meldingen inhoudelijk over gaan. Later dit jaar zal daar meer duidelijkheid over komen.
Stichting Teslaclaim, waarbij mensen zich kunnen aansluiten met klachten over Tesla, heeft eerder dit jaar een rechtszaak tegen Tesla verloren. De claimorganisatie beraadt zich nog op volgende stappen.
Tesla zegt zelf geen reactie te kunnen geven op het geval van de garagehouder omdat hij zijn gegevens niet wenst af te staan. Wat betreft de rechtszaak met de BIOS-Groep wachten ze de uitspraak van de rechter af.
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
31Tijdens een rit met een Tesla breekt ineens de draagarm af waardoor de auto onbestuurbaar wordt. Niet heel veilig. Tesla geeft buiten de garantieperiode niet thuis en je moet zelf maar opdraaien voor alle kosten. Kijk hier de aflevering over de technische mankementen bij Tesla terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/klachtenafhandeling-tesla-bij-mankementen-schiet-tekort/ Heb jij problemen met jouw Tesla?
Dat is toch simpel? Er moet gewoon een nieuwe Tesla geleverd worden.
Behalve dat wat mij betreft iedereen die een Tesla koopt alles verdient wat hij krijgt, waarschuwingen genoeg zou je denken, hebben wij wetten. Dus in plaats van vage morele verontwaardiging doe mij gewoon de wet die wordt overtreden en de partij die het aan gaat pakken of het probleem waardoor we hier moreel verontwaardigd moeten doen in plaats van te horen wat er mis gaat.