Klachten over schoonmaakplatform Hulp in huis: Een cavia als schoonmaker?

Radar bevat gegevens van consumenten die op een juridische schoonmaker, via een van de websites in huis. Zij betaalden het platform wel, maar nooit een schoonmaker gezien. De belofte van Hulp in huis: 'Altijd een fris en schoon huis' klinkt mooi, maar dan moet de schoonmaker wel op komen dagen. 

Hulp in huis is een BV die verschillende schoonmaakplatforms beheert zoals ikzoekeenwittewerkster.nl en ikzoekeenschoonmaker.nl. Radar spreekt met diverse consumenten die een schoonmaker bij een van de bovenstaande websites geboekt hebben. Zo zegt Carla dat ze een advertentie voorbij zag komen, en er een aantal dingen werden beloofd: 'Maar toen ik het contact van de aangedragen schoonmaakster kreeg, zij ze naar een aantal dagen pas dat ze er helemaal niet mee in zee ging.'

Een schoonmaakcertificaat voor een cavia?

Ook wordt er op de site vermeld dat het gaat om schoonmakers met een schoonmaakcertificaat. Aan welke eisen moeten schoonmakers voldoen om dit certificaat te krijgen? Verslaggever Vanessa Ackah neemt de proef op de som. Zij meldt zich aan als schoonmaker Jip de Wit, maar wel een hele ongewone: het gaat namelijk om een cavia.

Daarnaast meldt ze zich ook aan als consument Jan Klaassen, binnen no time zijn de twee aan elkaar gekoppeld en gaat het abonnement in bij Jan Klaassen. De eerste factuur staat al snel klaar, zonder intake of kennismakingsgesprek zit hij vast aan een schoonmaakabonnement van een jaar. Met een cavia als schoonmaker.

De cavia moest vijf simpele vragen beantwoorden en had al snel het schoonmaakcertificaat behaald. Volgens advocate arbeids- ondernemingsrecht Elise van Es kan iedereen een certificaat maken: ‘Hoeveel is het dan waard? Ik denk niet zo veel, tenzij het bedrijf een flinke training geeft, om een huis goed schoon te maken. Dat gebeurt hier niet verplicht.’

‘Je hoeft niet te betalen, want er is geen bemiddeling geweest’

Een andere consument, Rosan, had moeite met het bereiken van de schoonmakers: ‘Ik had een berichtje gestuurd naar een meisje die twee dorpen verder woont, maar ik kreeg geen reactie. Uiteindelijk zei ik: ‘Nee is ook een antwoord, toen kreeg ik ‘nee’ terug. Nu breekt mijn klomp dacht ik. Ik wilde onder mijn contract uit want heb geen schoonmaker gekregen.’

Mensen zitten nog in een vies huis, maar zitten wel al vast aan een abonnement, mag dat zomaar? Volgens Van Es mag dit niet: ‘Er is geen dienst geleverd, ze verkopen het als dat je pas hoeft te betalen op moment dat er een dienst wordt geleverd. Maar dan rekenen ze wel bemiddelingskosten voor bemiddelen van de schoonmaker. Ze sturen de factuur al als je de contactgegevens hebt gegeven. En dan hoef je er niet voor te betalen, want er is geen bemiddeling geweest. De schoonmaker heeft niet schoongemaakt, het huis is nog steeds vies.’

‘Ik moest een afkoopsom betalen’

Een andere consument, Bianca, zocht ook een schoonmaker, en kreeg bij de koppeling direct via de mail een IDeal link: ‘Ik moest vijftien euro betalen voor bemiddelingskosten, dat heb ik gedaan. Maar vervolgens kreeg ik maar geen schoonmaker. Toen ik belde met Hulp in huis kreeg ik een onbeschofte jongen aan de lijn die zei: ‘We hebben voor uw bemiddeld mevrouw, dat is toch wat u wilde.’ En vervolgens mocht ik een afkoopsom betalen.’

Deze afkoopsom mag helemaal niet van advocate arbeids- ondernemingsrecht Elise van Es: ‘Dit mag niet, want er is geen dienst geleverd, je hoeft als consument dan geen afkooopsom te betalen voor een dienst die niet geleverd is. Wat mij betreft is er sprake van dwaling, dat betekent een onjuiste voorschriften van zaken. Er worden veel dingen beloofd, maar die worden niet geleverd.’

Hulp in huis belooft beterschap

Eigenaar Johan van Hulp in huis geeft aan dat ze de klachten ook zien: ‘Afgelopen half jaar zijn die klachten in een keer toegenomen. Dit heeft te maken met de moeilijke arbeidsmarkt, wat ook onze branche treft. Vroeger hadden wij geen moeite met een nieuwe hulp zoeken als er een niet beviel en hadden we altijd binnen vier weken een match, dat hebben we nu niet.’ 

Daarnaast vergelijkt hij het met een datingsite: ‘Dan is het niet erg als het een jaar duurt, dan heb je dat geduld wel. In huis is dat geduld er natuurlijk niet, en dan is het natuurlijk belachelijk dat je vier weken moet wachten op een goede hulp.’

Naar het begin van de klachten van Radar, heeft Hulp in huis de dienstverlening gewijzigd. Mochten consumenten binnen vier weken geen hulp kunnen vinden, kunnen klanten kosten van het abonnement af. Hulp in het kader van beterschap, mocht je nog tegen aanlopen laat het ons ergens weten.