Klachtenregen over belabberde financiële service

Consumenten hebben in 2009 maar liefst 7800 klachten ingediend bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) over de vaak belabberde financiële producten en service van banken en verzekeraars. Dat is een toename van 25 pocent ten opzichte van 2008.

Onjuiste voorlichting over hypotheken en obligaties waren de meest gehoorde klachten.

Klachten kunnen worden ingediend pas nadat de consument er met hun dienstverlener niet is uitgekomen. Het Klachteninstituut verbaasd zich over de toename, omdat de financiële instellingen door nieuwe wetgeving juist extra maatregelen hebben moeten nemen om de interne klachtenafhandeling te verbeteren.

Ruim dertig procent van de klachten wordt gegrond verklaard. Vaak zijn dit bankklachten en klachten over schadeverzekeringen.

Het Klachteninstituut denkt wel een oorzaak te weten voor de fikse stijging aan klachten: de economiche crisis. Juist in zo’n periode komen mankementen van financiële dienstverlening aan het licht, omdat de consument daar dan kritischer naar gaat kijken. 

Bron: De Telegraaf en KifidKlachteninstituut Financiële Dienstverlening : Het onafhankelijke loket voor het beslechten van geschillen tussen consumenten en financiële dienstverleners.