Klachtenregen over Refurbished.nl: uren in de wacht en honderden euro’s kwijt
In de uitzending van maandag 9 oktober 2023 besteedt Radar aandacht aan Refurbished.nl. Er gaat volgens gedupeerden veel mis bij de webshop voor hergebruikte telefoons, tablets en laptops. Bestellingen worden vaak niet geleverd en bij annuleringen wordt het geld pas heel laat, of niet, teruggestort. Volgens het bedrijf zelf is er ‘niet veel’ aan de hand: "We hebben nog twee tot drie weken nodig.”
Lang wachten op geld terug
Bestellingen die niet worden geleverd, een nauwelijks te bereiken klantenservice en geannuleerde bestellingen die niet of met veel moeite worden terugbetaald. Dit is een greep uit de tientallen klachten die Radar ontving over elektronicabedrijf Refurbished.nl.
In 2021 startte er al een Facebookgroep genaamd ‘Gedupeerden van Refurbished.nl’, waar ruim driehonderd mensen lid van zijn. Maar de laatste tijd lijkt er een toename in het aantal klachten te zijn. Op Trustpilot kreeg het bedrijf in het afgelopen jaar 576 1-sterren-reviews. Hiervan werd meer dan de helft geplaatst in de afgelopen drie maanden.
‘Niet veel aan de hand’
Al jaren is Refurbished.nl een grote speler op het gebied van refurbished elektronica. Het bedrijf verkoopt gebruikte toestellen, die door een opknapbeurt een tweede leven krijgen. Dat doen ze via 32 leveranciers. In 2020 ontving de site de Shopping Award ‘Ecommerce50’ voor het snelst groeiende E-commerce bedrijf van Nederland.
Een gigant op het gebied van Refurbished elektronica, maar wel opmerkelijk veel klachten. Wat is er aan de hand? “Niet veel”, aldus directeur Joost Angelier. “We hebben een aantal technische problemen gehad met leveranciers. Dat heeft als gevolg dat er dubbele producten zijn besteld, en producten niet op voorraad waren.”
Na bemoeienis Radar geld terug
Op de site pronkt het bedrijf, ondanks de problemen, met de belofte dat bestellingen ‘morgen geleverd' worden. Dit was voor Femke Wilhelm een van de factoren om hier te bestellen. “Mede daardoor heb ik bij Refurbished.nl een iPad besteld. Ik kreeg na de betaling bericht dat deze niet meer leverbaar was, dus ik wilde mijn geld terug”, vertelt ze.
Die terugbetaling werd toegezegd, maar na bijna twee maanden geduld en heel wat boze mails verder had ze nog altijd geen cent teruggekregen. Uiteindelijk kreeg ze, pas na bemoeienis van Radar, haar 389 euro terug.
Ook bij Arnoud van Loosbroek ging het op deze manier fout, nadat er leveringsproblemen waren met zijn bestelde IPhone. “Ze boden aan om te annuleren, dat heb ik gedaan. Ik kreeg per e-mail een bevestiging van mijn annulering, maar het geld is nu twee maanden later nog steeds niet teruggestort. Na drie keer een uur in de wachtrij te hebben gestaan, en vele e-mails verder te zijn, blijven ze maar antwoorden dat mijn betaling 'in behandeling' is”, vertelt hij.
‘Laatste loodjes’
Ook Arnoud heeft inmiddels na tussenkomst van Radar zijn aankoopbedrag van 188 euro terug. Maar hoe zit het met al die andere gedupeerden? “De terugbetalingen moeten één voor één verwerkt worden, daar zijn we nu druk mee bezig. Ook merken we dat de druk op de klantenservice weer wat afneemt, daar hadden we onderbezetting. We zijn het aan het oplossen, dit zijn de laatste loodjes”, vertelt Angelier.
Volgens de directeur zijn de lange wachttijden en frustraties snel verleden tijd. “Ik denk dat we nog twee tot drie weken nodig hebben om dit allemaal op te ruimen. Dan zou het de wereld uit moeten zijn”, vertelde hij op donderdag 5 oktober.
Radar houdt het in de gaten
Radar houdt uiteraard in de gaten of de problemen ook daadwerkelijk worden opgelost. Heb jij een bestelling geplaatst bij Refurbished.nl, en wacht je in november nog altijd op je bestelling of terugbetaling? Neem dan contact op met Radar.