background branding

Klant Bunq kan voorschot Welkom Energie niet terugvragen

Bunq-148190090_s.jpg

Gedupeerde klanten van het failliete bedrijf Welkom Energie konden voorschotten die zij via hun bank aan het bedrijf hadden betaald terugvragen. Hiermee konden zij zichzelf compenseren voor het te hoog betaalde bedrag ten opzichte van hun verbruikte energie. Bij online bank Bunq is dit echter niet meer mogelijk, meldt De Telegraaf naar aanleiding van de conclusie van klachteninstituut Kifid. 

Klanten van Welkom Energie konden een melding onterechte incassoprocedure (MOI) bij het energiebedrijf toepassen. Op deze manieren waren betalingen tot dertien maanden geleden terug te vragen, terwijl de termijn met storneren acht weken is.

Ontbrekende erkende machtiging

Als je bij de bank een onterecht incasso wil opgeven wordt er gecontroleerd of er een geldige, schriftelijke machtiging met handtekening voor de incasso is afgegeven. Als de machtiging er niet is, kan de bank het bedrag terugboeken. Vaak is deze erkende machtiging er niet, wat het geval is bij Welkom Energie, waardoor de klant een gedeelte van het betaalde bedrag terug kan krijgen. 

Alleen voorschot

De klant moet wel betalen voor de energie die is verbruikt, het gaat alleen om het voorschot dat te veel betaald is. De Consumentenbond raadt de methode van het terugvorderen af, maar zolang je geen geld probeert terug te vragen waar je geen recht op hebt, zal het geen problemen opleveren.

Niet bij Bunq

Klanten van online bank Bunq kunnen deze methode dus niet toepassen. Dit komt omdat klanten van deze bank betaalverzoeken altijd van tevoren moeten goedkeuren. En omdat klanten van de bank dit destijds hebben gedaan, als het bedrag is afgeschreven, heeft er geen onterechte incasso plaatsgevonden. Daardoor kan de klant het voorschot niet terugvragen en is hij zijn geld dus grotendeels kwijt. 

Bron: De Telegraaf
 

Meer over