Klanten failliete energiebedrijven - Reactie Innova Energie

innova-energie-reactie.jpg

Innova Energie levert reeds aan meer dan 100.000 klanten gas en groene stroom.

Innova Energie heeft op 22 december 2021 de klanten van het failliete Sepa Green Energy BV overgenomen. Het gaat om ongeveer 21.000 klanten, zowel particulieren als klein zakelijke klanten. Innova Energie heeft besloten het merk Sepa Green Energy in stand te houden en de huidige medewerkers van Sepa Green Energy een baan aan te bieden.

Met de overname van de 21.000 Sepa Green Energy klanten vergroot Innova Energie zijn positie in de Nederlandse markt. Het merk Sepa Green Energy is een waardevolle aanvulling voor de groei ambities van Innova Energie.

Middels deze overname voorkomen we dat klanten in de restverdeling komen en kunnen zowel klanten als partners de hun bekende gezichten als aanspreekpunt houden.

Hierbij hebben we, met dank aan de gasleverancier, ook de gasposities kunnen overnemen. Door het overnemen van deze gasposities hebben we extreme tariefsverhogingen op gas voor de bestaande klanten van Sepa Green Energy BV die een energiecontract met vast gastarief hadden, weten te beperken, ondanks de hoge marktprijzen die dag.

Al het elektra moest helaas gekocht worden op basis van de hoge marktprijzen van 21 december 2021. Om de klanten niet te binden aan een ongevraagd energiecontract, heeft Innova, in tegenstelling tot enkele andere leveranciers, ervoor gekozen om een opzegtermijn van slechts 1 dag te hanteren in plaats van de marktstandaard van 30 dagen. Keuze is dus aan de klant.

Stroomtarieven van 22-12-2021 t/m 31-01-2022

 

All-in tarief* (incl. btw, overheidsheffingen)

Enkel €/ kWh

€ 0,65057

Normaal €/ kWh

€ 0,72756

Dal €/ kWh

€ 0,61400

*De energiebelastingen en ODE voor 2022. Deze leveringstarieven gelden voor een jaarverbruik tot maximaal 1.000.000 kWh. Het all-in tarief geldt voor elektriciteit bij een maximaal jaarverbruik van 10.000 kWh. Bij een hoger verbruik hoort een ander tarief van de overheidsheffingen en varieert het all-in tarief.

Het gastarief verschilt per klant-> het door de klant overeengekomen vast gastarief onder het oude energiecontract gas bij Sepa Green Energy BV, met een beperkte opslag. Dit vast gastarief is van toepassing voor de klant tot einddatum van zijn oude energiecontract gas, met een maximum van 31 december 2023.

Wij begrijpen dat het voor klanten heel vervelend is dat de energieprijzen stijgen. Wij hebben er alles aan gedaan om de stijging te beperken voor de klant. Elektra is helaas gebaseerd op de dagprijzen en voor gas hebben wij de stijging voor de (bestaande) klant weten te minimaliseren. Om de klant tegemoet te komen heeft de klant de keuze en mogelijkheid om kosteloos met een opzegtermijn van slechts 1 dag over te stappen naar een andere leverancier.  Indien een klant niet in staat is om de hogere energietarieven te betalen zullen we met hem/haar in overleg gaan over een betalingsregeling.

Door de oorlog in de Oekraïne stijgen de marktprijzen op dit moment enorm. Voor klanten die reeds een energiecontract voor bepaalde tijd met vaste tarieven voor elektra en/of gas hebben, heeft dit geen effect. Die krijgen gegarandeerd die prijzen die ze contractueel zijn overeengekomen. Voor klanten die een energiecontract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven voor elektra en/of gas hebben, die periodiek kunnen wijzigen, kan deze oorlog mogelijk wel gevolgen hebben voor hun tarieven. Het is op dit moment nog onzeker welk effect dit daadwerkelijk gaat hebben.

De solvabiliteit en cashflow van Innova-groep is op orde. Wij zijn een bedrijf dat al meer dan 10 jaar actief is in de energiemarkt en nemen geen risico’s. Zekerheden en keuzevrijheid voor de klant staan hoog in ons vaandel.