Klanten groene stroom misleid

Online vergelijkingswebsites voor energie zijn misleidend voor consumenten die duurzaam willen kiezen. Er wordt gesuggereerd dat een klant een echt groene keuze kan maken bij het wisselen van energieleveranciers maar bij geen van de vergelijkingssites is dat het geval.

Dat concludeert WISE, een organisatie die zich inzet voor schone energie, in een zaterdag gepubliceerd rapport.

Wisselen

Jaarlijks wisselen 1,5 miljoen mensen van energieaanbieder. Energiebedrijven betalen de vergelijkingssites voor iedere consument die overstapt. De vergoeding varieert van vijftien tot zeventig euro per overstapper, afhankelijk van het gekozen energiepakket.

De 46 onderzochte sites opereren weliswaar onafhankelijk van energiebedrijven, aldus WISE, maar ze geven geen volledig advies aan consumenten die bewust kiezen voor een groene leverancier.

Misleiding en verkeerde insteek

'Dit komt enerzijds door al dan niet bewuste misleiding en anderzijds door een principieel verkeerde insteek', zegt campagneleider Markus Schmid bij WISE. 'Er wordt vaak geen rekening gehouden met het feit dat een energieproduct uit stroom én gas bestaat. Een product waar groene 'sjoemelstroom' en grijs gas in zit wordt in de meeste gevallen direct als groen bestempelt.'

Fundamenteel fout in de systematiek is wat WISE betreft de keuze om alleen op productniveau te vergelijken. Schmid: 'Vanuit milieuperspectief heeft het weinig zin als huishoudens groene stroom kopen bij een bedrijf dat tegelijk vooral investeert in kolencentrales. Kies groene stroom van een groen bedrijf, dan help je de transitie echt.'

Vernieuwende concepten

Echt duurzame bedrijven als Pure Energie, Huismerk Energie, Qurrent en Greenchoice doen ook mee in de vergelijkers. Deze bedrijven ontwikkelen vernieuwende concepten om bijvoorbeeld zelf stroom op te wekken en energie te besparen. Maar voor de vergelijkers telt alleen de prijs, voor het versnellen van de transitie naar een duurzame energievoorziening is er geen ruimte, concludeert WISE.

'De vergelijkers spelen een steeds grotere rol. Ze moeten nu ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken en klanten beter gaan informeren over werkelijk duurzame energiebedrijven', zegt Peer de Rijk, directeur van WISE. 'Energie is in alle opzichten van levensbelang. Prijs mag niet het enige argument zijn.'

Bron: ANP