background branding

KLM krijgt boete wegens slechte restitutie voor geannuleerde vliegtickets

21-12-17-klm-boete-ticket-vliegticket-geannuleerd-traag-ANP-439211812.jpg

De KLM krijgt een boete omdat het bedrijf tijdens de coronacrisis te laat of niet rechtstreeks geld terugbetaalde voor geannuleerde vliegtickets. Het gaat vooral om tickets die zijn gekocht via reisbemiddelaars, waaronder het failliete D-reizen. Ook maatschappijen Cathay Pacific, Singapore Airlines en Air Arabia Maroc krijgen een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Passagiers krijgen vrijwel nooit binnen zeven dagen hun geld terug, aldus de ILT. Ook krijgen zij niet altijd de keuze aangeboden tussen geld terug of een andere vlucht. Bovendien krijgen reizigers onvoldoende informatie over hun passagiersrechten.

Boete moet voorkomen dat passagiers 'met lege handen staan'

De hoogte van de boete die KLM krijgt, is nog niet vastgesteld. Een woordvoerder van de ILT laat weten dat de KLM eerst nog de eigen zienswijze kan overleggen en dat later het boetebedrag wordt bepaald. Wanneer is nog niet bekend. De inspectie komt met boetes 'om te voorkomen dat passagiers met lege handen blijven staan als de regels onvoldoende worden nageleefd'.

KLM: 'Altijd geprobeerd zo mogelijk voor klanten te zorgen'

KLM-topman Pieter Elbers zegt in een eerste reactie dat KLM zorgvuldig naar de kwestie zal kijken, en dat daar ook tijd voor is. Hij zegt verder ook graag het gesprek met de ILT aan te willen gaan. Volgens Elbers zijn de laatste twee jaar bijzonder ingewikkeld geweest, maar heeft de maatschappij altijd geprobeerd om zo goed als mogelijk voor zijn klanten te zorgen.

Geld terugkrijgen voor geannuleerde tickets

Radar besteedde eerder al aandacht aan vliegmaatschappijen en reisbemiddelaars die klanten maanden laten wachten op een refund voor geannuleerde reizen. Consumenten worden dikwijls van het kastje naar de muur gewezen als hun reis is gecanceld door corona. 

Bron: ANP