Lees dit voor je gebruik maakt van opzegservice Xpendy

24junixpendyfinalll.jpg

'Ik wilde een magazine opzeggen en wilde dat online doen. Ik heb dit heel naïef via Xpendy gedaan. Dit blijkt 29,95 te kosten.' Deze en nog meer klachten werden geuit over de opzegdienst Xpendy. Radar sprak met advocaat Jan van Vegchel van advocatenkantoor ABC Legal en met Xpendy.com. 

Radar ontving tientallen klachten over de opzegdienst Xpendy.com. Deze dienst geeft de klant de mogelijkheid om het opzeggen van een bepaalde dienst of abonnement aan hen over te laten. Je kunt een opzegformulier gratis downloaden door je gegevens in te vullen, van naam tot e-mailadres. Er is ook de mogelijkheid een aangetekende brief te laten versturen, die 29,95 euro kost. 

Consumenten signaleren verschillende problemen

Deze website valt niet bij iedereen in goede aarde. Veel mensen zijn boos over de prijs: zodra je op de knop '... opzeggen' klikt, wordt het hoge bedrag van 29,95 euro gerekend, voor de simpele opzegging van een dienst zoals Netflix of Videoland. Nadat de klant een opdracht heeft gegeven om de dienst op te zeggen, is ook het annuleren van deze opdracht af en toe een probleem en de klantenservice geeft volgens deze consumenten niet altijd antwoord. Een greep uit de ervaringen. 

Ervaringen met Xpendy

Een consument, bekend bij Radar, wilde een abonnement van Kek Mama opzeggen en kwam via Google bij Xpendy.com terecht. Daar vulde de consument zijn/haar gegevens en IBAN-nummer in en kreeg later een bevestigingsmail, waar tot zijn/haar schrik instond: Bedankt voor uw bestelling. Wij halen via de automatische incasso 29,95 van uw rekening. 

De consument: ‘Ik had gelijk door dat ik belazerd was. Nergens op deze site stond dat het 29,95 kost om op te laten zeggen. Ik heb Xpendy gemaild dat ik dit ongedaan wil maken en mijn beroep wil doen op mijn recht van 14 dagen. Dit staat ook bij hen op de site. Ik heb tot op heden nog geen reactie van hun ontvangen.’

Ook Gerdine wilde een abonnement opzeggen, alleen dan bij Videoland. Ook zij vulde keurig haar gegevens in en leest ook in de mail: Het bedrag van 29,95 is in goede orde ontvangen. Gerdine is verbaasd. ‘Wat? Dat is vreemd? Ik heb toch alleen maar een abonnement opgezegd? Na even rondkijken, zie ik dat dit ‘bedrijf’ inderdaad drie tientjes van je wil om even een abonnementje op te zeggen.’

Gerdine las de algemene voorwaarden en nam gelijk maatregelen om de opzegging te annuleren. ‘Helaas kreeg ik pas na twee werkdagen een bericht terug dat de aanvraag al in het proces zat en het er niet meer uitgehaald kon worden. Daarbij kreeg ik niet het advies om, zoals in de voorwaarden bij artikel 9, lid 2 staat, contact op te nemen met in mijn geval Videoland.’

'Hoe de prijs benoemd is op de website is juridisch geen probleem'

Radar sprak met advocaat Jan van Vegchel, werkzaam bij ABC Legal, en volgens hem is de manier waarop Xpendy de prijs benoemt geen probleem. ‘Het is misschien wel terloops gezegd en het had duidelijker geweest als het met grote letters op de voorpagina had gestaan, maar eerlijk is eerlijk: het staat er wel.’

Volgens Van Vegchel wordt van de consument verwacht dat ze nadenken voor ze ergens op klikken en dit geldt ook voor het lezen van de website. ‘Juridisch gezien is er met het melden van de prijs op deze manier, volgens mij, niets mis.’ Als je het dus wil aanvechten met het argument van misleiding op dat punt gaat dat waarschijnlijk niet lukken, zegt Van Vegchel. 

'Hoe herroepingsrecht werkt, moet bij de betaalknop staan'

Hij ziet echter wel een ander probleem bij Xpendy.com: het herroepingsrecht. Iedere consument heeft dit recht op grond van de wet. ‘Bij artikel 9, lid 1 staat dat klanten het recht op herroeping hebben. Bij lid 2 staat dat als de annulering niet meer lukt omdat deze al per post verzonden is naar de organisatie, Xpendy adviseert om contact met de organisatie op te nemen. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de consument.’ Volgens Van Vegchel werkt het zo niet. 

‘Iedere consument heeft bij een online aankoop 14 dagen het recht om die opdracht kosteloos te annuleren’, zegt hij. ‘Een dienstaanbieder zoals Xpendy.com kan de klanten vragen daarvan af te zien, maar dan moet Xpendy.com dat wel vooraf melden aan de klant en de klant moet daarmee vooraf expliciet akkoord gaan.’ Xpendy.com doet dit niet, dus houden consumenten hun herroepingsrecht, aldus Van Vegchel. ‘Tot 14 dagen na het geven van de opdracht kun je die annuleren en je geld terugkrijgen, ongeacht wat Xpendy.com daarover zegt.’

De opdracht wordt vaak al gelijk in gang gezet, maar dit moet je als aanbieder dus op de website vermelden, zegt Van Vegchel. ‘Als de consument hiermee expliciet akkoord gaat, kan hij of zij inderdaad niet meer terug. Maar dat is nu niet zo. Er zit zo’n korte tijd tussen het geven en uitvoeren van de opdracht: daar zit ‘m de pijn.’ 

Op het moment staat dit echter niet op de website van Xpendy, wat dus wel zou moeten, zegt Van Vegchel. ‘Je moet dat mensen van tevoren zeggen en je moet ze van tevoren afstand van het herroepingsrecht laten doen.’

Reactie Xpendy

Xpendy spreekt dit tegen: ‘Klanten zien bij ons helemaal niet af van hun herroepingsrecht. Wij hebben een 100% tevredenheidsgarantie.’ Volgens Xpendy krijg je je geld terug, ook als iets niet goed is. 

Ook zegt Xpendy dat op de website staat binnen hoeveel werkdagen de brief wordt verstuurd en als de klant wil annuleren voor de brief is gestuurd, dan wordt de opzegging geannuleerd. ‘Maar als de klant annuleert en de brief is al verstuurd: dan is het al in gang gezet. Wij kunnen niet die 14 dagen wachten met het versturen van de brief, want ook dan is de klant niet tevreden.’

Brieven worden elke maandag verstuurd

Vervolgens benoemt Xpendy dat de brieven elke maandag worden verstuurd. Zeg je op zaterdag op en wil je dit dinsdag herroepen, dan is de brief al de deur uit. ‘Deze kan niet meer teruggehaald worden, maar je kunt de opdracht alsnog annuleren en dan storten wij het geld terug.’

Wil je de opdracht annuleren? 'Sowieso geld terug'

Dus, zegt Xpendy, het is altijd mogelijk om de opdracht te annuleren en je krijgt altijd je geld terug. ‘Als je mailt om de opzegging te annuleren, reageert de klantenservice ook snel en annuleren we het. Voor ons is het natuurlijk ook beter als we de brief op tijd annuleren, anders versturen we een dure aangetekende brief voor niks.’

Zelf abonnementen annuleren

Abonnementen opzeggen kan overigens ook gewoon zonder externe service in te schakelen. Bij de meeste diensten is dit eenvoudig te regelen door even te bellen, een mailtje te sturen of een link aan te klikken op de website. Denk dus goed na of een opzegservice voor jou überhaupt een verstandig idee is.