Loden Leeuw nu ook voor irritantste influencer die reclame maakt | Radar Checkt!

De wereld van influencermarketing is de afgelopen jaren gigantisch toegenomen. Via kanalen zoals YouTube, Instagram en Facebook hebben influencers een trouwe schare volgers aan zich gebonden. We kunnen niet meer om deze vorm van reclame heen en daarom komt Radar dit jaar met een nieuwe rubriek voor de Loden Leeuw: de meest irritante influencer die reclame maakt.

Influencers. We zien ze op YouTube en social media met een groot aantal volgers. Al te graag nemen de volgers een kijkje in het leven van de influencer en op zijn of haar beurt promoten influencers producten of diensten. Een interessante vorm van marketing voor bedrijven - en voor influencers een lucratieve business, want adverteerders zijn bereid goed te betalen voor een vlog of post. Naar verwachting spenderen merken in 2022 zo’n 15 miljard dollar aan influencermarketing. Het is inmiddels de normaalste zaak van de wereld voor bedrijven om zogenoemde partnerships aan te gaan met influencers. De rol van influencers zal hierdoor alsmaar groeien en daarbij ook de invloed op de volgers.

Mediawet

In het verleden waren influencers niet altijd transparant over betaalde samenwerkingen met merken. Om die reden kwam op 1 november 2020 de nieuwe Mediawet. Daarin wordt onder andere geregeld dat reclame, sponsoring of productplaatsing herkenbaar moet zijn. Dit kan een influencer doen door bijvoorbeeld #partner, #ad toe te voegen aan een post of door te benoemen dat een merk hem of haar sponsort. Een boete kan oplopen tot 225.000 euro.

Hier kun je nomineren

Soorten influencers

Je kan influencers opdelen aan de hand van hun volgers; zo heb je mirco, meso en macro influencers. 

  • Micro influencers hebben tot de 10.000 volgers
  • Meso influencers hebben tussen de 50.000 en 100.000 volgeres
  • Macro influencers hebben boven de 100.000 volgers

En hoe meer volgers, hoe duurder de post. Wat een post kost kan erg verschillen. Dit ligt er ook aan of het gaat om een video of enkel een foto. De prijzen kunnen variëren van 50 euro voor een post voor een influencer met 2.000 volgers, tot 3.000 euro voor een post van een influencer met 500.000 volgers. In hele uitzonderlijke gevallen kan de prijs oplopen tot een miljoen, zo is de duurste influencer op Instagram Kylie Jenner. Zij verdient rond de 1,2 miljoen voor één instagrampost.