Maandag in Radar: Online kindermarketing | Fijnstof
In de supermarkt kun je zelf bepalen of je die Nijntje-koekjes of Dora-snoepjes voor je kind koopt. Maar hoe weet je welke reclame jouw kind ziet op YouTube? En: De regels voor de luchtkwaliteit moeten veel strenger, vindt Milieudefensie. De huidige normen zorgen voor grote gezondheidsrisico's, stelt de organisatie.
Online kindermarketing
In de supermarkt kun je zelf bepalen of je die Nijntje-koekjes of Dora-snoepjes voor kind koopt. Maar hoe weet je welke reclame jouw kind via die vlogger op YouTube? Sinds 2015 is reclame voor ongezonde voeding voor kinderen verboden voor kinderen onder de 13.
Die regel heeft de branche zichzelf opgelegd in de strijd tegen overgewicht en ongezonde voeding. Hoe controleer je wat kinderen online of op social media bekijken? Het Voedingscentrum pleit voor veel strenger toezicht.
'Moet kindermarketing voor ongezonde producten verboden worden?', vroeg Radar in september aan respondenten van het Testpanel. Ja, vindt 88%. 54% is voor een verbod op álle reclame gericht op kinderen.
Lees ook: 88% is voor verbod op kindermarketing
En: kijk de uitzending van Radar uit 2017 terug: kinderen krijgen te veel suiker. Radar onderzocht vorig jaar samen met voedingscoach Vivian Reijs en internist Hanno Pijl fruitsapjes. Hoeveel suiker zit er in die drankjes? Kijk die uitzending terug: extreem veel suiker in vruchtensap.
'Normen voor fijnstof moeten strenger'
De regels voor de luchtkwaliteit moeten veel strenger, vindt Milieudefensie. De huidige normen zorgen voor grote gezondheidsrisico's, stelt de organisatie. 'Als Nederland precies aan de normen voldoet, dus op het randje van wat wettelijk mag, dan sterft 1 op de 720 mensen in Nederland door het inademen van stikstofdioxide', aldus Anne Knol van Milieudefensie.
Jaarlijks overlijden volgens onderzoek 12.000 mensen door luchtvervuiling. De luchtkwaliteitsnormen zijn twintig jaar geleden vastgesteld en daarom verouderd, zegt Milieudefensie. De organisatie vindt dat Nederland zelf nieuwe regels moet opstellen, en niet moet afwachten tot Europa het beleid aanscherpt.
Milieudefensie vertelt meer over het onderzoek. En: we roken ongemerkt bijna twee pakjes sigaretten per week, aldus Prof. dr. Onno van Schayck. Hij is te gast in de studio en vertelt over de gevolgen van fijnstof voor de longen.
Kijk hier de uitzending over online kindermarketing en fijnstof terug