Mag retourneren geweigerd worden om 'hygiënische redenen'?

Miranda bestelde nieuwe boxers voor haar man. Mooie zwarte met lange pijpjes, maar toen de boxers binnenkwamen bleken ze een heel ander model te zijn en een andere kleur te hebben. Ze wil ze ruilen, maar van Koopjedeal.nl mag dat niet vanwege de hygiëne. Klopt dat?
 

De man van Miranda heeft een speciale voorkeur voor boxers. Ze moeten lange pijpjes hebben, zodat ze niet naar boven 'kruipen'. Er is maar weinig van dit soort ondergoed beschikbaar. Blij was ze dan ook toen ze zag dat Koopjedeal.nl ze verkocht. Meteen bestelde Miranda meerdere boxers.

Verkeerde boxers ontvangen

De problemen ontstonden toen Miranda de verpakking openmaakte. De boxers bleken geen lange, maar korte pijpjes te hebben. Ook hadden ze een andere kleur. Miranda: 'Ik heb geprobeerd ze terug te sturen, maar dat wil Koopjedeal.nl niet. Ze zeggen dat ze vanwege hygiënische redenen ze niet terug kunnen nemen. Dat vind ik raar, want mijn man heeft ze niet gedragen.'

'Koopjedeal.nl moet probleem oplossen'

Hoe zit dat? Jurist Charlotte Meindersma van Charlotte's Law: 'Er is een verschil tussen het recht om iets te retourneren omdat het toch tegenvalt en het recht dat elke consument heeft om geleverd te krijgen wat ze besteld hebben. Conformiteit noemen we dat. Ze moeten de producten terugnemen en ook de verzendkosten daarvan vergoeden. Miranda heeft recht om alsnog de juiste boxers geleverd te krijgen. Als dat niet meer kan moet ze het aankoopbedrag, inclusief alle bijkomende kosten, terugkrijgen. Uiteraard mogen de boxers inderdaad niet gedragen zijn'.

Je moet product kunnen controleren

Puur het openen van de verpakking mag geen reden zijn om retourneren te weigeren, stelt Meindersma. 'In alle gevallen moet je kunnen controleren of je wel het juiste product ontvangen hebt. Als je daarvoor de verpakking moet openen, bijvoorbeeld omdat je van buiten niet kunt zien of er wel of geen pijpjes aan zitten, dan is dat in geen geval een reden om het artikel niet terug te nemen.'

Koopjedeal.nl: we lossen het op

Het bedrijf Koopjedeal.nl biedt meteen aan om het probleem op te lossen als Radar belt. Woordvoerder Christine van Leeuwen: 'Het is zo dat we vanwege hygiënische reden ondergoed niet terugnemen, maar in dit geval is het verkeerde product geleverd. Mevrouw kan dat gewoon terugsturen en dan krijgt ze haar geld terug.' Daarnaast zegt Van Leeuwen toe dat binnen het bedrijf onderzocht gaat worden hoe vaak dit probleem zich eerder voor heeft gedaan. Ook bij die gevallen wordt naar een oplossing gezocht.

Heb je bij een webwinkel een product besteld en heb je het verkeerde product ontvangen? Mag je het product niet retourneren van de webwinkel? Gebruik dan onderstaande voorbeeldbrief.

Gebruik de voorbeeldbrief