Marketingtruc of prijsdiscriminatie - reactie Procter and Gamble
Naar aanleiding van de uitzending van Radar over prijsverschillen in producten en diensten voor mannen en vrouwen, heeft Procter and Gamble, de fabrikant van de scheerproducten van Gilette en Venus, de onderstaande reactie gegeven.
'Mannen en vrouwen hebben verschillende scheerbehoeftes, omdat zij verschillende onderdelen van het lichaam scheren: mannen scheren hun gezicht en vrouwen meerdere onderdelen van hun lichaam. Vandaar dat de producten van Venus anders zijn ontwikkeld dan de producten van Gillette. Hierbij de verschillen tussen de Gillette Fusion ProShield en de Venus Swirl op een rij:
• De scheermesjes (cartridges) verschillen van vorm
Het scheermesje van Venus Swirl heeft een ovale vorm en heeft een rond scheervlakte, speciaal ontworpen om mee te kunnen bewegen met de contouren van een vrouwenlichaam. Terwijl het scheermesje van Gillette Fusion Proshield rechthoekig is en tevens een plat scheervlakte heeft, afgestemd op de contouren van het gezicht.
• Het ontwerp van de ‘Flexball’ verschilt
De Flexiball van de Venus Swirl beweegt in een andere richting dan de Gillette Fusion Proshield Flexball. De Swirl roteert in de zogenoemde z-axis en de Fusion in de x-axis.
Daarnaast is de maximale hoek die de Venus Swirl kan bereiken 36 graden, versus 24 graden voor de Gillette Fushion Proshield.
• De handvatten verschillen in ontwerp.
Het handvat van de Venus Swirl is ergonomisch geoptimaliseerd op basis van de vrouwelijke handgreep en haar verschillende scheerposities.
Al deze verschillen en bijkomende innovatie- en productie uitdagingen hebben impact op de productieprijs en dus de uiteindelijke verkoop adviesprijs.'