Slimme marketing of prijsdiscriminatie?

Mannen en vrouwen betalen voor een soortgelijk product of dienst vaak een andere prijs. Hoe is dit mogelijk?

Volgens marketing-goeroe Lode Schaeffer komt dit door vraag en aanbod. Het is heel logisch dat een vrouw vaak meer betaalt voor een kapper of stomerij, omdat ze weten dat vrouwen daar meer voor over hebben. Hij licht dit toe met een voorbeeld: 'Als ik een koelkast wil verkopen aan een Eskimo of een Arabier, dan is het logisch dat een Arabier meer zal willen betalen. Zo werkt het ook met mannen en vrouwen. Ze weten dat vrouwen voor scheermesjes meer willen betalen, omdat zij het zien als goede verzorging, terwijl mannen het zien als noodzakelijk kwaad.'

3x zoveel stomerijkosten voor dezelfde blouse

Vrouwen zouden dus gewoon mannenmesjes moeten kopen die goedkoper zijn, dan gaat de prijs voor hun product automatisch ook omlaag. Dit geldt ook voor de stomerij: vrouwen betalen meer dan mannen, omdat vrouwen verzorging belangrijk vinden en mannen gewoon 'even snel' hun overhemd schoon willen.

Volgens hoogleraar gender-studies Saskia Wieringa ligt dit echter anders. Zij vindt dat er sprake is van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in het algemeen en dit zichtbaar wordt in dit soort verschillen. Het is absurd dat een vrouw bijna drie keer zoveel moet betalen voor een identieke blouse bij de stomerij, aldus Wieringa.

'Een mannenscheermesje scheert net zo goed'

Maar kun je dan als vrouw net zo goed een mannenmesje kopen als dit zoveel geld scheelt? Volgens Lode Schaeffer gaat de prijs van het vrouwen scheermesje ook omlaag, als vrouwen gewoon kiezen voor een mannnescheermesje. En volgens de klantenservice van Gillette scheert het mannenmesje net zo goed.

Het is duidelijk dat vrouwen vaak meer betalen, maar toch zijn mannen soms ook de pineut, zo betalen zij veel meer voor deodorant en shampoo dan vrouwen. Dit blijkt ook uit onderzoek onder het Radar Testpanel. Hoewel een overgrote meerderheid producten als douchegel speciaal voor mannen een commercieel verschijnsel vindt, houden de meesten zich keurig aan de voorschriften. Ook al kost dat dus meer dan strikt genomen noodzakelijk. Lees meer:Consument spendeert meer dan noodzakelijk aan 'mannenproducten'

Radar benaderde ook de fabrikanten waar deze prijsverschillen vandaan komen, zij zeggen dat zij slechts een adviesprijs geven en dat de winkelier de uiteindelijke prijs bepaalt. Lees de volledige reactie van Procter and Gamble, de fabrikant van de scheerproducten van Gilette en Venus.

Forumreacties

27
  • Door Radar

We gebruiken allemaal shampoo om onze haren te wassen en iedereen brengt weleens kleren naar de stomerij. Maakt het ook uit wat je betaalt als je een man óf een vrouw bent? Radar gaat op onderzoek uit en komt er achter dat de vrouw vaak duurder uit is dan de man. Voor hetzelfde product. Hoe denk jij hierover? Plaats een reactie! Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/04-09-2017/ Maandag 4 september 2017 in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

  • Door PennyWiser

Vrouwen kunnen ook mannenshampoo kopen. Kennelijk zijn vrouwen makkelijker te misleiden, of beter gezegd: hebben zij andere behoeften dan mannen (fris geurtje, mooi uitziende fles vs. kale lijst ingrediënten). Men is niet verplicht af te nemen, hè. Je kunt ook een blok zeep pakken. P.S Ik ben zelf vrouw.

  • Door kweenie

Tjonge, als het precies hetzelfde product is, dan zou er toch geen prijsverschil zijn? Maar waarschijnlijk gaat het dus niet om volledig identieke producten. Waarschijnlijk gaat het om twee producten met een net wat verschillend geurtje. Waarbij het dus vaak voorkomt dat de vrouwen vijf verschillende geuren hebben, die ieder jaar weer vervangen worden, terwijl het ene geurtje van de mannen vijf jaar mee gaat. (Gechargeerd) Gevolg is dat de 'dure' shampoo van de vrouw twee jaar later als overjarige shampoo voor een prikkie bij de Action ligt, terwijl de mannen nog steeds het volle pond betalen. Misschien minder dan de nieuwe vrouwenshampoo, maar meer dan de Action shampoo.