Met 'superintercity' garandeert NS vanaf 2021 zitplaats

superintercity-drukte-031017.jpg

De nieuwe Franse flitstrein ICNG moet alle krapteproblemen bij de NS vanaf 2021 oplossen. Het interieur van de 'superintercity' wordt dinsdag gepresenteerd, bericht De Telegraaf.

De nieuwe trein gaat op drukke trajecten zowel over gewoon spoor als over de hogesnelheidslijn rijden. NS heeft er 79 besteld en een optie genomen op nog eens 150 exemplaren, wat 80.000 extra stoelen betekent. De vervoerder heeft ook 118 nieuwe CAF-sprinters besteld, waardoor de omvang van de NS-vloot met een derde toeneemt. 'Genoeg om voldoende zitplaatsen te garanderen', stelt de NS.

'Mogelijk volgende hsl-debacle'

Toch bestaat ook scepsis over de aankoop. 'Het zou het volgende hsl-debacle kunnen worden, de veiligheidssystemen zijn te complex om steeds te switchen', aldus Rikus Spithorst van Voor Beter OV. NS en bouwer Alstom spreken dat tegen. 'Dit is de trein van de toekomst', zei de NS-zegsman.

Update 11.36: Inzet 'superintercity'

De nieuwste intercity die de Nederlandse Spoorwegen laten bouwen moet dertig tot 35 jaar op het Nederlandse spoor blijven rijden. Het eerste ritje van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is voorzien in 2021 van Breda naar Amsterdam.

In 2022 volgt het traject Eindhoven - Den Haag. In de jaren daarna rijdt de ICNG op alle intercityverbindingen.

De NS hebben bij de Franse treinenbouwer Alstom 79 nieuwe intercitytreinen besteld. Programmamanager Maarten Bakker liet dinsdag in Amersfoort een demonstratietrein zien. Opvallend is de lange spitse neus van de locomotief met een brede zwarte baan langs de ramen. Het zwart verloopt op de zijkanten van de trein naar NS-blauw, zoals Bakker het uitdrukte.

Bron: ANP MediaWatch / De Telegraaf