Minder klachten over geboekte vakanties

Reizigers zijn steeds vaker tevreden over hun geboekte vakantie. Het aantal klachten per jaar dat vakantiegangers indienen bij de Geschillencommissie Reizen is opnieuw sterk gedaald, meldde reisbrancheorganisatie ANVR donderdag.

Van de jaarlijks 8 miljoen Nederlanders die een vakantie boeken bij een ANVR-reisonderneming zijn vorig jaar 'slechts' 476 klachten binnengekomen bij de geschillencommissie. Daarvan is nog geen 25 procent geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard. Tien jaar geleden werden nog zo'n 3000 klachten ingediend.

'Alhoewel elke klacht er één te veel is, voor zowel de consument als voor de reisonderneming, zijn wij als brancheorganisatie blij met deze positieve ontwikkeling', aldus directeur Frank Oostdam van de ANVR.

De daling van het aantal klachten is volgens de organisatie maar voor een klein deel te verklaren uit de afname met 6,5 procent van het aantal geboekte pakketreizen afgelopen jaar. Het aantal klachten daalde met ruim 10 procent en het jaar ervoor zelfs met 26 procent. Deze trend is al jaren zichtbaar en de ANVR verwacht dat het aantal klachten nog verder zal afnemen.Vraag vliegreizen neemt wel toe

De vraag naar vliegreizen is vorig jaar met 5,2 procent toegenomen ten opzichte van 2012, in lijn met de gemiddelde groei in de afgelopen 30 jaar. Dat blijkt uit de passagiersstatistieken over 2013 die de internationale brancheorganisatie IATA donderdag heeft gepubliceerd. In 2012 nam de vraag ook al met ruim 5 procent toe.

De beschikbare capaciteit steeg met een groei van 4,8 procent minder sterk dan de vraag. Daardoor zaten vliegtuigen vorig jaar iets voller dan in 2012, met gemiddeld 79,5 procent van de stoelen bezet. 'Daaruit blijkt duidelijk dat luchtvaartmaatschappijen hun efficiëntie naar een steeds hoger niveau blijven tillen', aldus IATA-directeur Tony Tyler.

Bron: ANP