‘Mobile only’-tickets sluiten mensen buiten

Steeds meer organisaties stappen over op volledig digitale kaartjes. Uitprinten of doorsturen is daarbij vaak niet meer mogelijk. Maar roept deze ontwikkeling niet ook de vraag op of bepaalde groepen - zoals ouderen of mensen met een beperking - hiermee worden buitengesloten? Radar vroeg in een oproep of dit voor problemen zorgt.
Breed gebruik van digitale tickets
Uit de oproep blijkt dat het gebruik van digitale kaartjes inmiddels op veel verschillende plekken voorkomt: bij concerten, musea, voorstellingen, festivals, bioscopen en meer. Het publiek dat deze evenementen bezoekt is zeer divers. Voor jongere bezoekers, die zijn opgegroeid met de smartphone, zijn ‘mobile only’-tickets vaak geen probleem. Maar niet iedereen beschikt over een smartphone of weet er goed mee om te gaan.
Ouderen buitengesloten
Veel ouderen die hebben gereageerd op de oproep ervaren volledig digitale kaartjes als een probleem: zij zijn er niet handig mee, hebben geen smartphone of nemen hun telefoon zelden mee. Hierdoor worden zij afhankelijk van anderen die daar wel over beschikken. Bovendien is er voor hen meestal geen alternatief beschikbaar, terwijl zij nog altijd een groot deel van onze samenleving vormen en regelmatig evenementen bezoeken waar inmiddels uitsluitend met ‘mobile only’-tickets wordt gewerkt.
Lennart van Vulpen, programmaleider Digitalisering bij het Nationaal Ouderenfonds, legt uit hoe zij hiernaar kijken: “Door een ‘mobile only’-kaartverkoop te hanteren bij evenementen worden helaas veel ouderen buitengesloten. Hoewel we zien dat steeds meer 65-plussers een smartphone hebben, is het downloaden van een app en mobiel internetbankieren vaak toch een te hoge drempel.”
Mensen met een beperking
Ouderen zijn niet de enigen die door ‘mobile only’-tickets worden buitengesloten. Uit de oproep blijkt dat ook mensen met een beperking hierdoor problemen ervaren. Het is voor hen vaak niet prettig en bovendien onhandig.
Marjolein Aalbers, persvoorlichter van het College voor de Rechten van de Mens, benadrukt: “Discriminatie van personen met een beperking is niet toegestaan bij het aanbieden van goederen en diensten. Dit staat vastgelegd in de Wgbh/cz. Op de aanbieders van goederen en diensten rust dus een actieve verplichting om rekening te houden met mensen die vanwege een handicap of chronische ziekte geen gebruik kunnen maken van smartphones of apps.”
Zowel het College voor de Rechten van de Mens als het Nationaal Ouderenfonds benadrukt dat ‘mobile only’-tickets risico’s met zich meebrengen voor inclusiviteit. Aalbers waarschuwt dat deze manier van kaartverkoop bepaalde groepen buitensluit.
Consument moet zelf initiatief nemen
Volgens Aalbers moeten aanbieders minimaal kunnen aantonen dat zij rekening houden met mensen die geen gebruik kunnen maken van digitale kaartjes. In de praktijk gebeurt dat echter vaak niet. Op de websites van veel organisatoren wordt geen alternatief vermeld, waardoor bezoekers volgens de oproep soms noodgedwongen evenementen moeten overslaan.
Aalbers legt uit: “Mensen met een beperking kunnen in zo’n geval vragen om een ‘doeltreffende aanpassing’. Dat is een maatregel die het mogelijk maakt om toch gebruik te maken van een dienst. Zo’n verzoek moet wel redelijk zijn: een aanpassing kan worden geweigerd als deze onveilig is, technisch niet uitvoerbaar blijkt of te veel geld kost.” In dit geval is daar echter geen sprake van, omdat een printmogelijkheid eenvoudig te regelen zou moeten zijn.
Andere problemen met ‘mobile only’-tickets
Niet alleen ouderen en mensen met een beperking ervaren problemen met digitale kaartjes. Uit de oproep blijkt dat er ook andere redenen zijn waarom bezoekers geen fan zijn van ‘mobile only’-tickets:
- “Je bent afhankelijk van werkend internet op het moment dat je je tickets moet tonen.”
- Inloggen lukt niet altijd: “Laatst had Ticketmaster een nieuwe app en kon ik in eerste instantie niet inloggen, en dus ook niet bij mijn tickets.”
- “Als de batterij van je telefoon leeg is, kom je niet naar binnen.”
- “Je wordt soms gedwongen een app te downloaden, wat vragen oproept over privacy.”
- Tickets zijn niet deelbaar: “Ik ging met een vriend en had beide tickets, maar kon er dus niet één doorsturen. Met een PDF kon dat wel.”
Reactie Ticketmaster
Radar vroeg Ticketmaster waarom is gekozen voor een ‘mobile only’-systeem en hoe zij omgaan met bezoekers die geen smartphone hebben of daarin beperkt zijn. Op deze vragen kwam geen reactie.
Bied altijd een alternatief
Het Nationaal Ouderenfonds noemt ‘mobile only’ zeer onlogisch: “Bij evenementen vinden we een rolstoellift of doventolk heel normaal of zelfs een must. Die inclusieve mentaliteit moet ook gelden voor digitale toegankelijkheid. Ons uitgangspunt is daarom: bied altijd een analoog alternatief, zodat iedereen mee kan blijven doen. Zo kunnen ook ouderen [en anderen die worden buitengesloten] naar deze evenementen komen om elkaar en nieuwe mensen te ontmoeten, hun sociale netwerk uit te breiden en eenzaamheid te voorkomen.”