Moederbedrijf Albert Heijn denkt aan prijsverhogingen: 'Klanten zullen het begrijpen'

22-02-17-albert-heijn-ahold-bol-prijsstijging-inflatie-abonnement.jpg

De prijzen bij Albert Heijn, Etos en Bol.com gaan mogelijk stijgen. Het moederbedrijf van die drie merken, Ahold Delhaize, zegt tegen RTL Z dat het een terechte prijsverhoging van zijn producenten kan doorberekenen aan consumenten. 

Ahold stelt dat het zelf kan beoordelen of een producent 'terechte' verhogingen doorvoert, omdat het een aanzienlijk deel van zijn omzet uit huismerken haalt. Ahold bestelt die producten direct bij voedingsproducenten. Op basis daarvan kan het bedrijf 'een vinger aan de pols houden bij de prijsverhogingen die leveranciers van merkproducten willen vragen', zegt topman Frans Muller. 'Prijsstijgingen die we goed kunnen begrijpen waarvan we zeggen 'ja, dat is reëel', daarvan denken we dat klanten die ook zullen begrijpen'.

Moeizame onderhandelingen zorgden voor lege schappen

Vanwege onderhandelingen met zulke leveranciers bleven sommige schappen in de Albert Heijn recent leeg. Omdat de supermarkt in de clinch lag met merken als Nescafé en KitKat, werden hun producten niet meer geleverd. Albert Heijn vond de prijsstijgingen van deze en andere merken 'onvoldoende verklaarbaar vanuit kostenstijgingen' en dus niet acceptabel.

300.000 deelnemers aan betaald kortingsabonnement

Albert Heijn meldt tevens aan Nu.nl dat het 300.000 aanmeldingen heeft gekregen voor een nieuwe dienst waarbij klanten een betaald abonnement afsluiten om extra korting te krijgen. Het Premium-abonnement biedt extra korting op biologische producten en extra zegels. Hoewel 300.000 klanten zo'n abonnement dus willen afsluiten, is 66 procent van de mensen niet enthousiast over het Albert Heijn-initiatief.

Bron: RTL Z, Nu.nl