'Mogelijke misleiding met aankopen in apps'

Apple, Google, Amazon misleiden consumenten mogelijk met freemium apps, die over in-app aankopen beschikken. Freemium apps zijn gratis te downloaden, maar hebben vaak 'in-app' aankopen; bijvoorbeeld om in een nieuw level te komen. De Italiaanse mededingingsautoriteit onderzoekt of de internetbedrijven hiermee de wet overtreden.

In-app aankopen kunnen leiden tot hoge rekeningen bij consumenten. Inmiddels bestaat de helft van de Europese apps uit freemium-apps.

'Consumenten worden een gratis spel in het vooruitzicht gesteld en weten daardoor niet hoeveel het spel uiteindelijk echt kost. Ook lijkt het erop dat er een gebrek aan informatie is over de manier waarop in-app aankopen beperkt of uitgeschakeld kunnen worden', aldus de Italiaanse waakhond.

Al eerder op het matje geroepen


Al eerder op het matje geroepen

Apple en Google zijn al eerder op het matje geroepen over in-app aankopen. De Europese Commissie oordeelde dat 'het misleiden van de consument geen goed bedrijfsmodel is en tegen de EU-voorschriften in gaat'.

De Italiaanse waakhond kan een boete van maximaal 5 miljoen euro opleggen.

Bron: NU.nl