Nederland vreest focusflitser niet: ‘Ik gebruik mijn telefoon helemaal niet in de auto’

Voor nu hangt er nog maar eentje in Den Haag, maar binnenkort duiken ze overal op: de nieuwe focusflitsers. Die meten niet alleen je snelheid, maar ook of je tijdens het rijden een telefoon vasthoudt. Even een appje lezen of een snellere route op de navigatie kiezen tijdens het rijden? Dat kan jou 430 euro kosten. Toch lijkt het dat een groot deel van Nederland daar niet bang voor hoeft te zijn.
Uit een Radar-poll onder ruim 2300 deelnemers blijkt namelijk dat ruim 82 procent aangeeft zijn of haar telefoon niet te gebruiken tijdens het autorijden, of enkel handsfree. En ook bij de groep die dat wel doet, blijkt het gebruik relatief beperkt.
Navigatie boven notificaties
Wie zijn telefoon toch gebruikt, doet dat vooral voor praktische zaken. Ruim 65 procent van deze groep gebruikt de telefoon om navigatie in te stellen of te bekijken. Ook het starten van muziek of een podcast is populair (36 procent). 10 procent verstuurt wel eens een appje en 2,8 procent checkt hun social media. Slechts 1,9 procent zegt te bellen met de telefoon in de hand.
Opvallend is dat ook mensen die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden, dat vaak op ‘veilige’ momenten doen. Bijna tweederde van die groep zegt de telefoon alleen te gebruiken als het verkeer stilstaat, bijvoorbeeld bij een rood licht of in de file. Een kwart gebruikt de telefoon op rustige momenten tijdens het rijden. De overgebleven groep, ruim 12 procent van telefoongebruikers tijdens het rijden, gebruikt de telefoon ook in druk verkeer of zelfs zonder oog voor de verkeerssituatie.
Even snel kijken? Toch 42 meter geen zicht
Met de komst van de eerste actieve focusflitser in Den Haag is er in Nederland een handhavingsmethode bij. De camera herkent of een bestuurder een telefoon vasthoudt en maakt daar een foto van. Na controle door een BOA volgt er bij een overtreding een boete van 430 euro. De flitsers zijn mobiel en rouleren tussen verschillende locaties, vooral op N-wegen en binnen de bebouwde kom.
Volgens het Openbaar Ministerie is dit geen overbodige maatregel. Want bij 50 km/u leg je in drie seconden - zoveel tijd kost het gemiddeld om een bericht te lezen - maar liefst 42 meter af zonder echt op de weg te letten. “De focusflitser ziet ook telefoons die je op schoot houdt,” waarschuwt het OM. De verwachting is dat er uiteindelijk vijftig van deze flitsers door Nederland zullen reizen.
'Wat een onzin!' versus ‘Ik stel alles vooraf in’
In de toelichting op de poll stroomden de reacties binnen. Sommige deelnemers ergeren zich zichtbaar aan de nieuwe maatregel: “Wat een onzin! Als ik aangeef mijn telefoon NOOIT te gebruiken in de auto, dan vind ik het flauw dat ik toch gecontroleerd word.”
Anderen reageren begripvol, of geven aan hun gebruik netjes vooraf in te plannen: “Voordat ik ga rijden stel ik mijn route, muziek en bluetooth in. Daarna raak ik mijn telefoon niet meer aan.” Wel geeft men aan dat sommige dingen lastig te vermijden zijn: “Wat als ik moet tikken om een telefoongesprek af te wijzen? Of een melding van een ongeluk te bevestigen?”
Een enkeling lijkt zich in het geheel niet druk te maken om wat er buiten de auto gebeurt, en lichtte zijn antwoorden simpelweg toe met: “Film kijken”.
In een houder, handsfree of via CarPlay
Veel mensen gaven aan de telefoon enkel handsfree en in een houder te gebruiken, of deze te verbinden met hun auto via Bluetooth of Apple Carplay. Je hoeft je dan vaak geen zorgen te maken om een boete. De focusflitser controleert op het vasthouden van een telefoon.
Dus als jouw telefoon in een houder zit en je bedient hem enkel met een spraakcommando, is dat in principe toegestaan. Tik je op het scherm terwijl je rijdt? Realiseer dat je je dan in grijs gebied bevindt: je houdt het apparaat niet vast, maar afleiding kan alsnog tot gevaarlijk rijgedrag leiden, en daar kunnen andere boetes op volgen (bijvoorbeeld voor gevaarlijk rijgedrag of onvoldoende controle over het voertuig).
Niet bang voor de focusflitsers
Als wij de pollresultaten mogen geloven, hoeven de meeste bestuurders zich weinig zorgen te maken over de nieuwe focusflitsers.
Stilstaand bij een rood licht vormt een uitzondering, maar zodra je wielen rollen en je toestel in je hand ligt, kun je worden geflitst. En dat kiekje kost je dan 430 euro. Blijf dus opletten, ook als je het 'even snel' doet.