Negentig procent vindt boete terecht bij no-show huisarts: ‘Afspraak is afspraak’

Huisartsenboete

Huisartsenorganisaties melden dat patiënten steeds vaker hun afspraak bij de huisarts niet nakomen. Steeds meer huisartsen delen daarom boetes uit als je een afspraak te laat afzegt of niet op komt dagen. Het merendeel is het eens met deze boete, al plaatsen zij daar wel kanttekeningen bij. Waarom?

‘Vind jij dat een huisarts een boete moet kunnen vragen voor het te laat afzeggen of niet op komen dagen bij een afspraak?’

Radar zette de volgende vraag online: vind jij dat een huisarts een boete moet kunnen vragen voor het te laat afzeggen of niet op komen dagen bij een afspraak? Op deze vraag reageerden 3703 mensen. 

Dat huisartsen boetes geven bij een no-show vindt maar liefst 90 procent van de respondenten terecht. Waarom? “Afspraak is afspraak, tenzij bewezen overmacht.” Zo vindt 55 procent dat er altijd een boete gegeven mag worden bij een niet afgezegde afspraak.

 “Ik vind het schandalig dat mensen hun afspraak niet nakomen, in hun plaats kan er iemand anders geholpen worden”, licht een deelnemer diens keuze toe. Ook het huisartsentekort is een reden om de boete te rechtvaardigen. “Het lijkt me meer dan terecht, gezien de krapte van de huisartsen. Die hebben hun tijd meer dan nodig.”

‘Vergeten kan, bij herhaling boete’

22 procent vindt een boete terecht, al vinden zij wel dat er eerst gewaarschuwd moet worden voordat zij een boete ontvangen. Zo ontvangen zij liever eerst een herinnering van de afspraak en vinden zij een waarschuwing na één no-show terecht voordat zij over moeten gaan tot betaling van een boete. Dertien procent vindt een boete terecht, maar wel pas wanneer je herhaalde keren een no-show op je naam hebt staan bij je huisarts. 

“Een afspraak vergeten kan, maar bij herhaling de patiënt wel gewoon laten betalen. Anders wordt het allemaal te vrijblijvend. Meestal kun je tot 24 uur van tevoren de afspraak nog annuleren”, licht een deelnemer toe.

Duidelijke minderheid vindt boete niet terecht

Een duidelijke minderheid, namelijk 11 procent, vindt een boete niet terecht bij een te laat afgezegde afspraak. “Ik krijg ook niets vergoed als de afspraak door de dienstverlener keer op keer verzet of afgezegd wordt. Ik heb een keer in de wachtkamer na een half uur wachten bij navraag te horen gekregen dat de afspraak niet doorgaat.”