Niet alle ‘deelnemende’ restaurants accepteren de Restaurant Cadeau Card

Consumenten en restaurants worstelen met de Restaurant Cadeau Card. Niet alle restaurants die als inleverpunt genoemd worden, nemen de cadeaubon ook daadwerkelijk aan. En als ze dat wel doen, moeten ze hoge commissie afdragen.
Veel slechte beoordelingen
We kregen een berichtje van iemand die een Restaurant Cadeau Card van 100 euro had gekregen. Ze wilde hem verzilveren bij een restaurant dat op de website van de cadeaukaart wordt genoemd als acceptant. Bij het afrekenen bleek echter dat deze eetgelegenheid de bon helemaal niet aanneemt. “Op Trustpilot stonden tot mijn schrik nog heel veel meer gedupeerden”, laat ze weten.
En inderdaad: 93 procent van de 371 beoordelingen op Trustpilot geeft de cadeaubon slechts één ster. Veel klachten gaan over de beperkte geldigheid van de bon, maar we lezen ook recensies over het inleveren:
- “Waardeloos, bon gekregen van 80 euro. Bij twee restaurants proberen in te leveren. Accepteren ‘m niet terwijl het wel op hun site staat.”
- “De restaurants die ik opzocht op de site zijn al jaren dicht of al tijden overgenomen en bestaan dus niet meer onder de naam op de website. Ik heb de organisatie een mail gestuurd, maar ze koppelen het niet terug en de niet bestaande restaurants staan nog steeds op de site. Zo kan ik de kaart dus niet gebruiken.”
- “Ik heb verschillende restaurants gebeld, maar kon hem moeilijk inwisselen. Eén restaurant dat nog op de website staat, belde mij op om mijn lunchafspraak af te zeggen, omdat ik deze kaart niet in kon leveren.”
‘Ze halen mij niet van de site af’
Het lijkt er dus op dat niet alle genoemde inleverpunten de cadeaubon ook daadwerkelijk accepteren. Om dit te controleren, mailen we al deze horecagelegenheden. En hoewel het grootste deel van de restaurants de Cadeaucard gewoon accepteert, krijgen we ook vanuit deze hoek wat klachten binnen.
“Wij hebben geen afspraken met Restaurant Cadeau Card en nemen deze inderdaad niet aan. Het komt helaas regelmatig voor dat gasten met een Restaurant Cadeau Card bij ons willen betalen en we ze bij het afrekenen teleur moeten stellen, omdat we deze bonnen niet kunnen verzilveren”, laat een van de horecagelegenheden bijvoorbeeld weten.
Er zijn ook gelegenheden die de bon eerst wel accepteerden, maar daarmee zijn gestopt en nu nog steeds op de website genoemd worden. Zo horen we van een restaurant: “Het klopt dat we op de site staan als acceptant. Ik heb al diverse malen aangegeven dat ik ben gestopt met het aannemen van deze gift cards, maar ze halen mij niet van de site af.”
“Ik sta inderdaad op deze website genoemd, maar ik heb al vanaf januari 2025 geen wijnproeverijen meer”, laat een wijnwinkel weten. “Ik heb deze cadeaucard al meerdere keren gemaild en getracht te bellen, maar geen gehoor.”
Hele hoge commissie
En ook de eetgelegenheden die de bon wel verzilveren, zijn niet onverdeeld enthousiast. Veel van hen benoemen de hoge commissie die ze moeten afdragen: “De commissies die ze rekenen zijn exorbitant hoog, rond de 20 à 25 procent.”
Een van de restaurants denkt dat er daarom minder inleverpunten zijn: “We horen inderdaad van onze gasten dat er minder inleverpunten zijn dan voorheen. Naar mijn mening heeft dat te maken met de vrij hoge commissie die er afgedragen wordt. Voorheen was dit niet zo’n probleem, maar nu de lonen en de inkoop duurder zijn geworden, begrijp ik zeker dat er minder zaken zijn die de kaarten accepteren.”
Veel verwarring met een andere cadeaukaart
Ook merken deze horecagelegenheden dat er vaak onduidelijkheid is rondom deze bon. “Ik begrijp dat er regelmatig verwarring is met een pasje waar Restaurant Cadeaukaart op staat. Dit is een andere aanbieder”, laat een van de restaurants weten.
Een andere horecagelegenheid herkent dit probleem. “Wij krijgen wel eens mensen met een Restaurant Cadeaukaart, die accepteren wij niet. Niet voor iedereen is het verschil tussen de Restaurant Cadeau Card en de Restaurant Cadeaukaart duidelijk, waardoor ze soms op de verkeerde site zoeken en denken dat de kaart bij ons in te leveren is.”
“Er is gedurig verwarring bij zowel onze gasten als onszelf als acceptant”, benadrukt een ander. “De naam lijkt op de goedverkopende Restaurant Cadeaukaart, die op veel meer adressen geaccepteerd wordt en bij een zoekopdracht in Google bovenaan verschijnt. Zo komen gasten er pas bij het afrekenen achter dat het bewuste restaurant de bon niet aan kan nemen.”
Reactie Restaurant Cadeau Card
We hebben Restaurant Cadeau Card om een reactie gevraagd. Deze hebben we (nog) niet ontvangen.
Deel je ervaringen, stel vragen en discussieer met andere leden over dit onderwerp.
Laatste reacties
3Radar schreef een artikel over de Restaurant Cadeau Card, die lastig te verzilveren blijkt. Niet alle restaurants die als inleverpunt genoemd worden, nemen de cadeaubon ook daadwerkelijk aan. En als ze dat wel doen, moeten ze hoge commissie afdragen. Lees hier meer: https://radar.avrotros.nl/artikel/niet-alle-deelnemende-restaurants-accepteren-de-restaurant-cadeau-card-61864 Heb jij wel eens een vergelijkbaar probleem gehad?
Nee, ik heb geen restaurant dus sta niet op de lijst en hoef dus geen hoge commissie te betalen. ;-)
Ik kwam twee weken geleden twee waardebonnen voor het Sanadome tegen met elk een waarde van € 100,00. Vervaldatum in 2017 (!). Wilde ze al bijna weggooien, heb er toen toch een mailtje aan gewaagd: resultaat: nu, 8 jaar ná de vervaldatum, mag ik ze gewoon nog gebruiken. Zo kan het ook - en zó onderscheidt je je dus als goede klantgerichte organisatie.