Nieuwe meetmethode maakt kans op 'zitplaatsboetes' voor NS minimaal
In plaats van de drukte te schatten, gebruikt NS data van de ov-chipkaart om de drukte te berekenen. 'Dat kan pas sinds 2017', verklaart een woordvoerder van het ministerie de verandering van meetmethode. Ook berekent de NS voortaan de zitplaatskans bij de hsl op dezelfde manier als bij het 'normale' spoor.
De norm is niet langer de kans op een zitplaats in de spits in de drukste trein, maar nu wordt er gekeken naar een gemiddelde over 12 treinen, waaronder relatief rustige trajecten van Amsterdam Zuid naar Schiphol en van Rotterdam naar Breda en vice versa. De aanpassing was zo verstopt in brieven aan de Tweede Kamer dat de effecten van de nieuwe meetmethode geen onderwerp van debat zijn geworden, aldus de Telegraaf.
Waarschijnlijk geen boete meer voor de NS
De nieuwe rekenmethode heeft tot gevolg dat NS waarschijnlijk nooit meer een boete krijgt omdat treinreizigers moeten staan. De spoorwegen zijn al twee keer beboet vanwege te grote vertragingen en te veel staande reizigers. Een derde keer falen zou betekenen dat NS de hsl mogelijk kwijt raakt en een andere vervoerder het mag proberen.
De nieuwe methode is geen truc om de norm te halen, verzekeren NS en het ministerie. Al in 2015 zijn hierover afspraken gemaakt.
Bron: ANP / De Telegraaf