Nieuwe zorgstelsel 2006

Het nieuwe zorgstelsel roept bij veel mensen vragen op. Hoe gemakkelijk gaat het overstappen? En welke leden van het Radar-testpanel hebben het voornemen om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar? Lees de uitslag.

Bijna 23.000 testpanelleden deden mee aan deze enquête. Hiervan is 20 procent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. 80 procent is bij de oude verzekeraar gebleven.

Van de niet-overstappers wil 10 procent alsnog overstappen in de komende periode.

Op de vraag waarom men nog niet is overgestapt zegt 23 procent niet te durven overstappen, omdat ze niet veel snappen van het nieuwe zorgstelsel. En 54 procent is niet overgestapt omdat men gewoon tevreden is over hun zorgverzekeraar. 9 procent zegt nog niet te zijn overgestapt, omdat zij de helpdesk niet te pakken krijgen.

Van de mensen die bij hun oude verzekeraar blijven heeft:

- 5 procent alleen een basisverzekering genomen

- 28 procent basisverzekering + aanvulling

- 5 procent basisverzekering + tandartsverzekering

- 62 procent heeft een basisverzekering + aanvullend + aanvullende tandartsverzekering genomen

27 procent van de mensen die zijn hun oude verzekeraar is gebleven heeft een ander pakket genomen. 73 procent is ingegaan op het voorstel van de oude verzekeraar.

Van de niet-overstappers wil 10 procent alsnog overstappen in de komende periode.

Van alle overstappers heeft 38 procent contact gehad met de klantenservice. Hiervan moest 39 procent langer dan 5 minuten wachten aan de telefoon voordat zij de klantenservice aan de telefoon kreeg.

Slechts 12 procent van de testpanelleden heeft problemen ondervonden bij het overstappen. De meeste problemen hebben te maken met het feit dat men wel een offerte heeft aangevraagd, maar deze nog niet binnen heeft. Dit was in ruim 43 procent van de gevallen het probleem.