Nog steeds aanmaningen van Fix It Faster? Dit is wat je kunt doen

Radar ontvangt al maanden klachten over Fix It Faster (inmiddels ook opererend onder de naam Fix The Job). Consumenten voelen zich misleid door het bedrijf dat geld vraagt voor handleidingen die elders gratis te vinden zijn. Ondanks eerdere artikelen, een voorbeeldbrief en advies van een jurist, blijven berichten van gedupeerden binnenstromen. Ze weten niet wat ze moeten doen: wel of niet betalen? We geven nogmaals duidelijkheid, gebaseerd op recent advies van een jurist van het Europees Consumenten Centrum (ECC) en advocaat Caspar Janssens.
De situatie tot nu toe
Via de website van Fix It Faster konden consumenten betaalde toegang krijgen tot handleidingen. Alleen wisten veel consumenten niet dat ze daarvoor betaalden en zelfs onbedoeld een abonnement hadden afgesloten. Ze ontvingen vervolgens facturen en aanmaningen.
Radar heeft eerder aandacht besteed aan deze praktijken en consumenten voorzien van advies, waaronder een voorbeeldbrief om bezwaar aan te tekenen. Daar trekt het bedrijf zich weinig van aan. Rekeningen blijven steevast komen. Gedupeerden geven aan bang te zijn en er wakker van te liggen, want wat moeten ze hier nu mee?
De nieuwe wending: Fix The Job
Inmiddels is het niet meer mogelijk om een account aan te maken op Fix It Faster. Het bedrijf opereert nu onder de naam Fix The Job. Hoewel de voorwaarden er op deze website anders uitzien, blijven veel mensen die zich eerder bij Fix It Faster registreerden aanmaningen ontvangen.
Het advies van de experts
Daarom heeft Radar opnieuw contact opgenomen met Martijn Witvliet, jurist van het ECC, en advocaat Caspar Janssens om duidelijkheid te verschaffen over de huidige situatie. Zij hebben ons in eerdere artikelen van advies over het probleem voorzien.
De jurist van het ECC bevestigt dat er voor de mensen die al “klant” waren, vrijwel niets is veranderd. “De juridische context blijft hetzelfde, min of meer. Minimale wijzigingen worden doorgevoerd aan dat bestelproces zodat het elke keer net wat veranderd. Dat verwart mensen ook weer. Laten voor wat het is, dat is het enige advies eigenlijk.”
Hij geeft consumenten mee: “Je kunt het in dit geval zelf oplossen door niet te betalen.”
Terugmailen of niet?
Hij adviseert om wel terug te mailen op de aanmaningen: “Je zou dat [mailen] voor de zekerheid wel kunnen doen. Mocht het toch ooit tot een incassoprocedure leiden, dan heb je in ieder geval aangegeven dat jij nooit zo’n account hebt gewild.”
Maken de aanpassingen iets uit?
Advocaat Caspar Janssens benadrukt: “Op welke datum de betalingsverplichting aangegaan zou zijn. Daar komt het op neer. Als je daarna de boel helemaal in orde maakt, doet dat niks af aan dat die overeenkomst al tot stand is gekomen. Je moet kijken naar de situatie zoals die op dat moment was.”
Hij voegt toe: “Als zij eenmaal je geld hebben, moet jij erachteraan, als je het terugwilt. Ik vind het altijd fijner als zo’n bedrijf het geld nog moet krijgen.” Hij concludeert: “Ze zijn waarschijnlijk nog even de duimschroeven aan te draaien om te kijken wie toegeeft.”
Wat als je toch betaalt?
Het enige andere alternatief is wel betalen, ook al wil je dat niet. De jurist geeft aan: “Als mensen er echt wakker van liggen, dan kun je ervoor kiezen om te betalen en er vanaf te zijn.”
Advocaat Caspar Janssens wijst op hoe dubbel deze situatie is: “Het bedrag is relatief laag, waardoor het wellicht niet de moeite lijkt om juridische stappen te ondernemen. Of je moet onder protest betalen en dan actie ondernemen. Dan moet je heel duidelijk zeggen dat het onder protest is en dat je actie onderneemt. Dan moet je naar de rechter. Maar ga je dat doen voor dit bedrag?”
Wat moet je nu doen?
Het advies blijft dus onveranderd: betaal niet. Stuur wel een reactie op de aanmaning, waarin je aangeeft dat je de betalingsverplichting betwist. Gebruik hiervoor eventueel de voorbeeldbrief. Laat je niet beïnvloeden door de dreigende taal in de aanmaningen. Zoals de advocaat aangeeft, proberen ze mogelijk alleen maar druk op te voeren.