Nog steeds chaos bij Vogue na terugroepactie bakfietsen

Vogue Thumbnail Final 2

Tien maanden in plaats van de beloofde 'enkele weken', wachten Vogue-bakfiets eigenaren al op reparatie van hun fiets. In september riep de importeur twee types (Journey en Troy) terug omdat mensen ongelukken hadden gehad: frames en zadelpennen braken af tijdens het fietsen. Voor reparatie van de Troy zijn de eigenaren nu afhankelijk van een door Vogue-ingehuurde partij. Totdat de reparatie gedaan is mogen ze de weg niet op, omdat de fiets onveilig is verklaard door de toezichthouder.

Duurt al maanden

Begin dit jaar regende het al klachten bij Radar over het verloop van de terugroepactie. Mensen hoorden maar niks van Vogue en konden heel moeizaam contact krijgen. Er kwam geen beloofde reparateur, de accu's waren onbruikbaar door het lange stilstaan, mensen hadden geen vervangend vervoer voor kinderen met een beperking. 

In maart beloofde Vogue aan Radar dat reparatie snel zou plaatsvinden. Nu in juli blijken veel mensen nog steeds niet goed geholpen te zijn. Terwijl Vogue in september van 2024 nog beloofde dat het enkele weken ging duren. 

Ook klachten over niet-teruggeroepen typen

Bijna alle klagers zijn geïrriteerd over de gang van zaken. “Hoe zit dat met mijn garantie, hij heeft acht maanden stilgestaan”, “toen ik na zeven maanden weer ging rijden maakte de motor keiharde geluiden. Dat doet ie nog steeds. Vogue geeft geen thuis” en “de monteur kwam uiteindelijk en nu blijkt de buis die mijn frame moet verstevigen niet te passen”. Het is een greep uit de klachten die Radar binnenkreeg.

Opmerkelijk genoeg melden ook mensen met andere typen Vogue bakfietsen zich bij Radar. Ook zij hebben een framebreuk of zadelpen breuk gehad. Hoe kan het, dat die modellen niet onder de terugroepactie vallen? De NVWA laat in een reactie weten dat zij alleen onderzoek doet naar aanleiding van klachten die bij hen binnenkomen. Over Vogue schreef de toezichthouder eerder al: 'Het bedrijf gaf onvoldoende opvolging aan deze meldingen zoals de wet dit voorschrijft'. 

Een rondje langs dealers van Vogue leert Radar dat ook zij moeite hebben met het bakfietsenbedrijf. Veel hebben hun dealerschap opgezegd. Verslaggever Dzifa vindt dat het lang genoeg geduurd heeft en gaat op pad.

Wat is er aan de hand met de elektrische bakfietsen van Vogue?

In september 2024 riep de European Cycle Company (ECC), de fabrikant van de elektrische Vogue-bakfietsen, twee type elektrische bakfietsen terug: de Troy en de Journey. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de toezichthouder, wees het bedrijf daarnaast op haar wettelijke verplichting om de handel van alle bakfietsen met onmiddellijke ingang te staken omdat de technische documentatie bij alle typen bakfietsen niet compleet is. Daarmee zou de veiligheid van de bakfietsgebruikers niet geborgd zijn. 

De NVWA deed onderzoek naar klachten over deze bakfietsen en daaruit bleek dat Vogue de afgelopen jaren meldingen ontving van gebroken frames en zadelpennen. Het bedrijf gaf onvoldoende opvolging aan deze meldingen zoals de wet dit voorschrijft. Zo deed men onvoldoende onderzoek naar de oorzaken en werd er geen melding gedaan bij de NVWA, terwijl dit wettelijk wel verplicht is.

Eigenaren van de twee typen elektrische bakfiets konden hun fiets registeren op bakfietscheck.com, waarna "u binnen enige weken benaderd voor het maken van een afspraak". 

Reactie Vogue Bike

Waarom duurt reparatie zo lang? En hoe zit het met je garantie? Radar vroeg Vogue Bike om een reactie. Deze lees je hier: