Nog steeds te veel vertragingen bij NS
Aanhoudende vertragingen op de hogesnelheidslijn dreigen exploitant NS opnieuw een boete op te leveren. De speciale treinen tussen Schiphol en Breda zijn zo vaak vertraagd dat de vervoerder zelfs het alleenrecht op het snelle spoor kan verliezen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu overweegt een ander vervoerder in te schakelen die het NS kan bijstaan of zelfs de diensten kan overnemen. Uit NS-gegevens over de eerste jaarhelft in handen van het FD blijkt dat die mogelijkheid reëel is. Het gaat om de Intercity Direct, waarmee de NS na het Fyra-debacle over de prijzige hogesnelheidslijn (HSL) is gaan rijden.
Cijfers tonen te weinig verbetering
De jongste cijfers laten nog te weinig verbetering zien. In het afgelopen halfjaar reed 81,2 procent treinen op tijd (minder dan vijf minuten vertraging) terwijl dat minstens 82,5 procent had moeten zijn. Er zullen tot het einde van dit jaar minstens 83,8 procent treinen op tijd moeten rijden om de jaareis te halen, en dat is een stevige uitdaging.Lees ook: Roekeloze mensen grootste oorzaak treinvertragingen'
Bron: ANP MediaWatch