Niet alle reizigers blij met tienminutentrein

nieuwe-tienminutentrein-brengt-voor--en-nadelen-met-zich-mee060917.jpg

De eerste ochtendspits met een 'tienminutentrein' tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven is volgens de NS en spoorbeheerder ProRail goed verlopen. Voor het eerst kunnen reizigers elke tien minuten in een intercity stappen die tussen de vier steden rijdt.

'Reizigers hoefden minder lang te wachten. De drukte was vergelijkbaar met een normale werkdag', liet de NS weten. 'We hadden geen uitval of noemenswaardige vertragingen', vertelde een woordvoerder. 'De rest van de dag blijven we het nauwlettend in de gaten houden.'

Niet iedereen enthousiast

Niet iedereen deelt het enthousiasme van NS en ProRail over de zogeheten tienminutentrein. Het is vooral in het voordeel van reizigers op dat traject, maar pakt minder gunstig uit voor andere reizigers, erkent ook de NS. 'Dat zijn er meer dan ons lief is, maar het is echt nodig. We moeten deze regeling goed testen en kinderziektes eruit halen', vertelt de woordvoerder.

Reizigersorganisatie Rover zegt op de eerste testdag klachten te hebben gekregen van reizigers uit onder meer Alkmaar, Utrecht, Roermond, Sittard en Houten. Om de test met de tienminutentrein mogelijk te maken, vertrekken op andere plaatsen treinen op andere tijden dan normaal. Sommige reizigers wisten dat niet, ondanks aankondigingen van NS op stations en in treinen. Daarnaast lopen diverse reizigers hun aansluiting mis.

Ook lokaal is er onvrede. Zo zei een wethouder van Vught tegen Omroep Brabant dat nu 'ongekend veel' treinen langsrijden en voor gesloten spoorwegovergangen zorgen. Over enkele jaren komt daar overigens verandering in aldus wethouder Fons Potters. 'Over een aantal jaren hebben we verdiept spoor, maar tot die tijd hebben we hier heel veel overlast van.'

Nieuwe dienstregeling

In de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, wordt de tienminutentrein standaard. Tot die tijd testen NS en ProRail iedere woensdag hoe het in de praktijk uitpakt om zes intercity's per uur te laten rijden. Beide bedrijven waren woensdag tevreden over de eerste ochtendspits met de tienminutentrein. 'We hadden geen uitval of noemenswaardige vertragingen', vertelde de NS-woordvoerder. Doordat de capaciteit in de nieuwe opzet 15 procent hoger is, kunnen meer mensen een zitplaats bemachtigen.