NS wil dat reiziger meedenkt over spitsdrukte
De NS roept reizigers op mee te denken over maatregelen om de spitsdrukte op het spoor te beteugelen. Er is al een denktank met experts en belanghebbenden actief op dat gebied, maar meer ideeën zijn welkom, zegt een woordvoerder van de Spoorwegen. 'Wij weten het als NS ook niet allemaal.'
Hij reageert op een van de maatregelen waar De Telegraaf zaterdag over schrijft, de invoering van een spitsheffing. 'Dat is op dit moment een idee. We gaan niets op voorhand uitsluiten, wat ons betreft ligt alles op tafel. Wij spreken trouwens liever van 'slimme prijsprikkels', omdat het niet alleen gaat over extra betalen in de spits, maar bijvoorbeeld ook over minder betalen in de daluren.'
Hoe werkt een spitsheffing?
Door kaartjes duurder te maken op de drukste tijden en goedkoper in de daluren, zouden uitpuilende treinen en gebrek aan zitplaatsen worden tegengegaan. De NS opperde het idee van een spitsheffing al eerder. Na kritiek werd een denktank opgericht om verschillende alternatieve oplossingen te vinden voor de overvolle ochtendspits, aldus De Telegraaf. Die groep van zo'n dertig deskundigen komt nu opnieuw met het plan van een prijsverhoging voor de ochtenduren, met name tussen 8 en 9 uur, wanneer de problemen op het spoor door te veel reizigers het grootst zijn. De beste ideeën van de denktank zullen in de praktijk worden getoetst. In het najaar hakt de NS de knoop door.
Verschillende politici (CDA, PVV, D66) hebben in de krant geen goed woord over voor de eventuele invoering van een spitsheffing.
'Meer en vaker treinen laten rijden'
Andere ideeën om de spoorspits te ontlasten zijn volgens de woordvoerder van NS: meer en vaker treinen laten rijden, betere afstemming met ander openbaar vervoer en het laten rijden van licht materieel (lightrail) op bestaand spoor.
Bron: ANP